Steward Redqueen: Natuurmonumenten levert veel op
Natuurmonumenten levert de overheid fors meer op dan dat het kost. Jaarlijks ontvangt de organisatie zo’n €40 miljoen van de overheid, terwijl het de samenleving tussen de €300 a €350 miljoen aan toegevoegde waarde oplevert. Dit blijkt uit een sociaal-economische impact studie van Steward Redqueen in opdracht van de Nationale Postcode Loterij, een van de sponsoren van de stichting.
Stichting Natuurmonumenten werd in 1905 opgericht met als doel om de natuur in Nederland te beschermen. Momenteel beheert de stichting meer dan 100.000 hectare natuur.
Steward Redqueen vergeleek de kosten van Natuurmonumenten met de baten. Aan de kostenzijde voor de overheid zijn de resultaten glashelder: jaarlijks ontvangt Natuurmonumenten een subsidie van €40 miljoen. De opbrengsten zijn daarentegen veel malen hoger. Zo becijferen de adviseurs dat Natuurmonumenten jaarlijks een toegevoegde waarde levert van meer dan €300 miljoen. Zo’n 50 miljoen bezoeken van recreanten per jaar leiden tot circa €300 miljoen aan uitgaven per jaar, met de horeca als belangrijkste begunstigde. Daarvan vloeit naar schatting €130 a €140 miljoen terug naar de schatkist in de vorm van (indirecte) belastingen.
De toegevoegde waarde van de collectieve diensten van Natuurmonumenten op de maatschappij worden geraamd op minimaal €60 miljoen per jaar. De opslagcapaciteit van CO2 (€3 miljoen) en stikstof (€41 miljoen) alsmede vermindering van waterzuiveringskosten (€16 miljoen) liggen hieraan ten grondslag. Een overzicht:
Banenmotor
Ook keken de management consultants naar het effect op werkgelegenheid. Het ‘ecosysteem’ rondom Natuurmonumenten zorgt voor rond de 550 directe banen en 7.300 indirecte banen, waarvan ruim 1.300 banen in aanpalende sectoren en 6.000 banen in de recreatieve sector.
Zie het rapport ‘Sociaal Economische Impact Natuurmonumenten’ voor meer informatie.