Ordina helpt Martini Ziekenhuis met procesoptimalisatie
Adviesbureau Ordina gaat het Martini Ziekenhuis helpen met de optimalisatie van de inkoop-, logistieke en financiële processen. De opdracht heeft een looptijd van vijf jaar en een geschatte waarde van circa €1,7 miljoen.
Het ziekenhuis uit Groningen heeft onlangs een groot kostenbesparingsprogramma gelanceerd, het zogeheten ‘Topfit’-programma. Doelstelling is om besparingen te realiseren op ondersteunende processen. Op het gebied van inkoop wil het Martini Ziekenhuis in de komende vijf jaar minimaal 2,5% besparen. Om dit te realiseren gaat het Groningse ziekenhuis een ERP-systeem* implementeren en de inkoopprocessen optimaliseren. De inkooptransformatie wordt ondersteund door consultants en ICT’ers van Ordina. “Het inkoopproces wordt aangesloten op ‘webwinkels’ van het ziekenhuis, waar eindgebruikers zoals artsen en verpleegkundigen de benodigde materialen snel kunnen bestellen. Door deze combinatie van procesoptimalisatie en slimme inzet van ICT kan het Martini Ziekenhuis slimmer inkopen om kosten te besparen” aldus het ziekenhuis.
“Met dit project zetten we in het Martini Ziekenhuis in korte tijd een nieuw systeem neer dat zich heeft bewezen in andere ziekenhuizen. Hiermee richten we een efficiënte procesgang in waarbij we beter en sneller inzicht hebben in financiële gegevens” zegt Hans Gellekink, directeur stafdienst Financiën en Zorgadministratie van het Martini Ziekenhuis. “Voor eindgebruikers werkt het bestellen via webwinkels prettig en doordat we meer grip krijgen op inkoopproces zien we veel mogelijkheden voor besparingen”.
“We gaan een unieke samenwerking aan met het Martini Ziekenhuis”, aldus Barend de Zoete van Ordina. “Samen met het Martini Ziekenhuis werken we de komende vijf jaar aan het behalen van een gezamenlijke doelstelling, namelijk een besparing van 2,5% op inkoopkosten van het ziekenhuis. Om dit te behalen zetten we niet alleen onze kennis van ziekenhuisprocessen en veranderkunde in, maar beginnen we met de implementatie van een ERP-systeem”.
Prestatieinkoop
Ordina kreeg de opdracht gegund op basis van prestatieinkoop. “We wilden geen systeem kopen, maar een business case realiseren. Zij garanderen de afgesproken prestaties en wij geven hen de ruimte om als expert te opereren” licht Gellekink toe.
* Het betreft een gestandaardiseerd ERP-systeem op basis van Oracle eBS met een aantal ziekenhuisspecifieke functionaliteiten.