Yammer helpt adviesbureaus met meten van sentiment
Yammer, het Twitter-netwerk voor bedrijven, heeft onlangs een interessante nieuwe feature gelanceerd. De microbloggingsite van Microsoft biedt werkgevers de mogelijkheid om het “sentiment” onder hun personeel te meten. Zo kunnen bedrijven zien hoe er bijvoorbeeld op een nieuwe HR-maatregel wordt gereageerd.
Yammer biedt werknemers de mogelijkheid om berichten over zaken en gebeurtenissen op de werkvloer uit te wisselen. De berichten zijn vervolgens voor iedereen in het bedrijfsnetwerk te zien. Verschillende grote adviesbureaus, waaronder Atos Consulting, Capgemini en Deloitte, maken gebruik van Yammer.
Emotie-analyse
Met de nieuwe functionaliteit kunnen bedrijven met één oogopslag zien hoe de sfeer onder werknemers is. De personeelsmanager ziet bijvoorbeeld onmiddellijk hoe de werkvloer reageert op een nieuwe HR-maatregel, en hoeft dus niet meer alle berichten door te lezen. Voor deze nieuwe feature werkt Yammer samen met Kanjoya, een bedrijf dat gespecialiseerd is in de analyse van emoties op sociale netwerken. Op basis van de woordkeuze van mensen kan Kanjoya tachtig verschillende emoties onderscheiden. De emotie-analyse kan worden gespecificeerd naar afdeling of een bepaald onderwerp.
Yammer
Yammer werd in de zomer van dit jaar voor $1,2 miljard overgenomen door Microsoft. Het netwerk is nu onderdeel van Microsoft Office en zal waarschijnlijk verder worden geïntegreerd in de zakelijke producten van Microsoft.