Drie trends voor de managementconsultancy in 2025

29 april 2025 Consultancy.nl

Net als het bedrijfslandschap dat adviesbureaus bedienen, is ook de managementconsultancy zelf voortdurend in beweging. Een nieuw rapport van LexisNexis werpt licht op enkele sleuteltrends waarop consultingleiders dit jaar moeten inspelen. Een overzicht van de top drie.

1: Gepersonaliseerde oplossingen

De eerste trend draait om maatwerk. Volgens het rapport van LexisNexis worden opdrachtgevers steeds kritischer op de aanpak die consultancybureaus hanteren: “De consultancymarkt is meer dan ooit verzadigd en klanten nemen niet langer genoegen met een standaard, one-size-fits-all-aanpak. Klanten zijn juist op zoek naar strategieën die aansluiten bij hun specifieke behoeften, de markt en hun langetermijndoelen.”

Voor bureaus wordt het daarom van groot belang om hun dienstverlening – van offertes en pitches tot methodologieën en de oplevering van projecten – naadloos aan te laten sluiten bij de wensen en situatie van hun klanten.

Eerdere onderzoeken toonden al aan dat dit kan leiden tot tevredenere klanten en betere cijfers. “Als management consultants de tijd nemen om inzicht te krijgen in de unieke bedrijfsdynamiek van klanten, leidt dit tot een grotere klantenbinding en klanttevredenheid”, aldus het LexisNexis-rapport.

Bij Deloitte hebben ze het belang van gepersonaliseerde oplossingen zelfs intern onder de loep genomen. Het bureau zag dat klanten die gepersonaliseerde consultancyoplossingen kregen 27% meer tevreden waren en 35% meer geneigd waren om voor toekomstige projecten weer met de firma in zee te gaan.

Adviesbureaus die dit goed in de praktijk willen brengen, wordt aangeraden om een 360-gradenbeeld van hun opdrachtgever op te bouwen, inclusief de bedrijfsomgeving en het concurrentielandschap. “Doe vervolgens gericht onderzoek naar het specifieke vraagstuk en bied maatwerk in oplossingsrichtingen”, aldus de onderzoekers.

“AI biedt consultants de kans om meer maatwerkoplossingen te leveren.”

Gedurende een project is het van belang om de klant doorlopend op de hoogte te houden en daarbij de manier en regelmaat van de communicatie af te stemmen op de voorkeuren van de klant. McKinsey & Company liet eerder in eigen onderzoek weten dat projecten die gebruikmaken van gepersonaliseerde klantcommunicatie een 18% hoger succespercentage hebben, vooral omdat (key) stakeholders meer betrokken en toegewijd zijn.

2: AI-versterkte consulting

Kunstmatige intelligentie is anno 2025 niet meer weg te denken uit de zakelijke dienstverlening. Een ander onderzoek van LexisNexis laat zien dat inmiddels meer dan 80% van de management consultants gen AI inzet in hun dagelijkse werkzaamheden.

Meer dan een derde (36%) geeft aan dat AI bijdraagt aan minstens de helft van al hun werkprocessen. Denk aan taken als het uitvoeren van onderzoek, samenvatten en analyseren van documenten, schrijven van e-mails en finetunen van presentaties.

Dit bespaart ze heel wat tijd: meer dan de helft van de consultants (56%) heeft het over maar liefst drie tot vier uur per dag. Zo’n 40% noteerde een flinke productiviteitssprong, waaronder in meer waardetoevoegende werkzaamheden.

Drie trends voor de managementconsultancy in 2025

AI bespaart consultants tijd en levert een productiviteitswinst op

De LexisNexis-enquête weerspiegelt de resultaten van verschillende vergelijkbare onderzoeken. Uit een studie van Harvard Business School bij Boston Consulting Group bleek dat management consultants die AI-tools in hun werk integreerden hun prestaties aanzienlijk zagen verbeteren: ze voltooiden taken 25% sneller en voerden in totaal 12% meer taken uit.

Bain & Company stelde zelf na een interne analyse vast dat de productiviteit van zijn consultants met 22% toenam door AI-automatisering.

Door efficiënter te werken, dragen consultants ook bij aan de productiviteitsgroei en de winstgevendheid van hun firma. Een ander rapport, van SPI, bracht dit recent in kaart: bedrijven die vooroplopen in het gebruik van AI presteren beter op kpi’s zoals projectenpijplijn, omzet per consultant en winst per consultant.

Het LexisNexis-rapport voegt toe dat AI ook een belangrijke bijdrage kan leveren aan het verbeteren van gepersonaliseerde oplossingen (trend #1). “De mogelijkheid om AI te gebruiken voor realtime analyses en voorspellende inzichten biedt consultants de kans om meer maatwerkoplossingen te leveren. Realtime inzichten gedreven door AI zijn essentieel om klanten te winnen in de snelle markt van vandaag.”

3: Hybride deliverymodellen

Consultancy wordt, vooral sinds de coronapandemie, steeds meer hybride uitgevoerd. Waar de meeste consultants voorheen dag in, dag uit (zelfs tot in de late uurtjes) op het kantoor van de klant zaten, combineren ze nu werken vanuit de klant, vanuit het kantoor van het adviesbureau, thuis en zelfs op andere plekken.

Volgens een schatting van SPI wordt momenteel 58% van het advieswerk off-site gedaan. Door deze beweging ontstaan nieuwe behoeften vanuit zowel klanten als de adviesbureaus zelf.

“Volg de feedback van klanten op de voet zodat je de kwaliteit van je hybride model voortdurend kunt verbeteren.”

Klanten stellen hogere eisen aan de levering van hybride werkzaamheden, vooral rondom digitale tooling, processen en governance. Zo blijkt uit onderzoek van Bain & Company dat de klanttevredenheid bij bedrijven met solide tools voor remote working 16% hoger ligt dan bij bedrijven die niet over deze tools beschikken. Denk aan tools voor onder meer communicatie, samenwerking, projectwerkomgevingen, gegevenstoegang en kennis.

De behoefte aan smart tooling geldt net zo goed intern. Zo willen partners en projectmanagers grip kunnen behouden op de prestaties van hun teams die op afstand/hybride werken. En het hebben van grip loont. Zo liet een casestudy van Deloitte in de VS zien dat de inzet van tools voor remote samenwerken kan leiden tot 23% meer projectrendement.

Een belangrijke aanbeveling van het LexisNexis-rapport is dat consultants deze trend goed moeten blijven monitoren, met name omdat het bedrijfslandschap op dit punt snel kan veranderen. Zo zijn er bedrijven die ineens een volledige terugkeer naar kantoor aankondigen, of kan het zijn dat de visie van een opdrachtgever verschilt van die van een adviesbureau. Ook kan de effectiviteit van on-site/remote werken verschillen per fase van het project.

“Volg de feedback van klanten op de voet via enquêtes en periodieke check-ins zodat je online strategieën kunt bijsturen en de kwaliteit van je hybride model voortdurend kunt verbeteren”, adviseren de onderzoekers.

Andere trends

Consultingleiders doen er volgens LexisNexis goed aan deze drie trends scherp op het netvlies te houden. Daarnaast spelen uiteraard nog vele andere ontwikkelingen binnen de sector.

Enkele andere trends die LexisNexis aanstipt voor 2025 zijn het gebruiken van big data voor het creëren van strategische besluitvorming, digitalisering binnen de bedrijfsvoering van consultancybureaus, het professionaliseren van projectmatig werken met automatisering en business intelligence en het optimaliseren van capaciteit met een flexibele schil.

More on: LexisNexis