Branddoctors ontwikkelt toekomstbestendige strategie voor Philadelphia Zorg

Branddoctors heeft Philadelphia geholpen een strategische visie te ontwikkelen in antwoord op de toenemende zorgcomplexiteit en arbeidsmarktkrapte. In een co-creatieproces herdefinieerde Philadelphia de rol van zorgprofessionals en formuleerde het een toekomstgerichte strategie die de zelfstandigheid van cliënten vergroot.
Philadelphia biedt zorg en begeleiding aan mensen met een verstandelijke beperking, variërend van lichte ambulante ondersteuning tot intensieve zorg voor cliënten die begeleid wonen. De organisatie streeft ernaar haar cliënten een zo gewoon en zelfstandig mogelijk leven te bieden.
Door de toenemende complexiteit van de samenleving en de krapte op de arbeidsmarkt wordt het steeds moeilijker om voldoende zorgprofessionals in te zetten. Net als andere zorgorganisaties staat ook Philadelphia daarmee voor de uitdaging om een toekomstbestendige strategie te ontwikkelen, waarmee de zorg op een andere manier mogelijk wordt gemaakt zonder concessies te doen op het gebied van de kwaliteit van de begeleiding en ondersteuning.
Interactieve sessies
Philadelphia schakelde Branddoctors in, een strategisch adviesbureau gespecialiseerd in strategieontwikkeling, om te helpen de rol van de organisatie en haar zorgprofessionals opnieuw te definiëren en een inspirerende strategie voor de toekomst te ontwikkelen.
Dit proces begon met een uitgebreide reeks interactieve sessies waarin de directie, managers, begeleiders en medezeggenschapsorganen werden betrokken. Van kleine groepen tot bijeenkomsten met 200 mensen, overal in het land, werd input verzameld en de voortgang van de strategie getoetst.
Om een breed perspectief te waarborgen, interviewden de consultants van Branddoctors ook externe stakeholders zoals collega-zorgorganisaties, zorgkantoren, gemeenten en werkgevers die mensen met een beperking in dienst hebben. Deze diverse inzichten vormden de basis voor de strategie en gaven extra urgentie aan de nodige veranderingen.
‘Een gewoon leven, een eigen leven’
Uitgangspunt voor de strategie is de missie van Philadelphia: ‘een gewoon leven, een eigen leven’. Deze missie sluit aan bij de wens van de cliënten zelf: meer eigen regie en een sterker sociaal netwerk. Philadelphia richt zich daarom op het ‘vergroten van de wereld’ van zijn cliënten door hen in staat te stellen zelf meer te doen, hun sociale contacten uit te breiden en nieuwe ervaringen op te doen.
“Het vroeg om een verschuiving in denken over zorg.”
“Het verhogen van de zelfstandigheid van de cliënten werd gezien als de sleutel om hun leven zo gewoon en normaal mogelijk te maken”, vertelt Heidi Wielens, partner en strateeg bij Branddoctors.
Rol opnieuw definiëren
Een belangrijke uitdaging daarbij was de herdefiniëring van de rol van de zorgprofessional. Medewerkers van Philadelphia moesten zich afvragen wat zij specifiek kunnen bijdragen, dat door niemand of niets anders kan worden overgenomen.
Het ging erom duidelijk te maken welke verantwoordelijkheden bij zorgprofessionals horen en waar anderen – zoals cliënten, hun verwanten of mensen uit hun omgeving – kunnen helpen om taken op een juiste manier over te nemen.
“Dit vroeg om een verschuiving in denken over zorg, waarbij technologie en sociale netwerken zorgverleners aanvullen, maar niet vervangen”, legt Heidi uit. “Het is vooral belangrijk dat zorgprofessionals zichzelf niet alleen als zorgverleners zagen, maar vooral ook als facilitators van zelfstandigheid.”
Een toekomstbestendige strategie
Philadelphia beschikt nu over een strategische visie die de rol van de organisatie in de zorg van de toekomst duidelijk beschrijft. Ook ligt er nu een begrijpelijke strategie, bestaande uit een ambitieus doel en vier strategische pijlers waaraan gewerkt moet worden om dat doel te bereiken.
Tevens is een merkpositionering ontwikkeld, bestaande uit een merkdroom, een belofte en de waarden van Philadelphia. Deze positionering zet uiteen wat de organisatie belooft aan haar cliënten, medewerkers en de samenleving.
Tot slot zijn leidende principes geformuleerd. Deze regels gelden voor de hele organisatie en beschrijven het gewenste gedrag dat nodig is om de nieuwe strategie te realiseren. In aanvulling daarop zijn vuistregels opgesteld die het nemen van beslissingen in lijn met de strategie vergemakkelijken.
Saskia Baas-van Leeuwen, voorzitter van de raad van bestuur Philadelphia blikt tevreden terug op de samenwerking. “Branddoctors heeft ons in zeer veel interactieve sessies geholpen om heel dicht bij onze missie en kernwaarden te blijven en die te vertalen naar een grotere wereld, voor cliënten, voor medewerkers, voor de samenleving. Aan ons om te laten zien dat dat ook echt moet en kan.”