Eén op de drie managers buitenspel gezet bij ontwikkeling bedrijfsstrategie

04 februari 2025 Consultancy.nl

Binnen veel Nederlandse bedrijven blijft het ontwikkelen van de strategie voorbehouden aan de directie, zo blijkt uit onderzoek van Branddoctors. Het wordt meteen ook gezien als de belangrijkste reden dat de strategie vaak niet inspirerend is.

Een kwart (25%) van de bedrijven betrekt alleen het hoger management bij het ontwikkelen van een nieuwe strategie en een andere kwart (24%) alleen sleutelfiguren. Van de top- en middenmanagers had maar liefst een derde (34%) niets in de melk te brokkelen bij de totstandkoming van hun huidige bedrijfsstrategie.

Bette Bakker, Managing Director bij Branddoctors, constateert dat veel bedrijven het opstellen van een strategie nog steeds zien als taak voor de directie. “Daar zijn ook zeker goede redenen voor. Strategie maken is een competentie die niet iedereen bezit.”

Eén op de drie managers buitenspel gezet bij ontwikkeling bedrijfsstrategie

Bron: Branddoctors

Toch pleit ze voor het betrekken van de hele organisatie. Want hoe mooi een strategie ook is, totdat de plannen ook daadwerkelijk worden gerealiseerd is het niet meer dan een stuk papier. “Strategie gaat uiteindelijk om een verandering die je teweeg wilt – of moet – brengen en daar heb je mensen voor nodig.”

Om te zorgen dat die mensen de strategie tot leven brengen, is het belangrijk dat de strategie ze inspireert – en dat is precies waar het fout gaat bij een strategie die van bovenaf wordt opgelegd. Zo blijkt dat maar liefst de helft van de Nederlandse managers de eigen bedrijfsstrategie niet inspirerend vindt. En in ruim de helft van de gevallen (56%) is dat omdat deze alleen is bedacht door de top.

Lees verder: Helft managers vindt eigen strategie onvoldoende inspirerend en begrijpelijk.

Wanneer medewerkers en managers wel worden betrokken tonen ze meer begrip en motivatie. 45% vindt dat een een bedrijfsstrategie pas echt inspireert als die van ‘hen’ allemaal is.

Eén op de drie managers buitenspel gezet bij ontwikkeling bedrijfsstrategie

Bron: Branddoctors

Branddoctors ziet op dit gebied wel “een positieve beweging”. Zo hanteert 45% van de organisaties een bottom-upbenadering, waarbij input wordt verzameld vanuit verschillende niveaus en functies.

Een iets kleinere groep (41%) heeft zelfs een cross-functioneel team in het leven geroepen, bestaande uit vertegenwoordigers van verschillende afdelingen en niveaus binnen de organisatie. Ruim een kwart (28%) betrekt ook de partners en klanten om inzicht te krijgen in hun behoeften en verwachtingen.

“Steeds meer organisaties zien in dat managers en medewerkers belangrijk zijn in het laten slagen van je strategie”, aldus Bakker. “Zij koppelen namelijk de organisatiestrategie aan de dagelijkse operatie. Kortom, zij zijn de motor, of de rem van de organisatie van de toekomst.”

Voor het onderzoek ondervroeg strategiebureau Branddoctors 300 Nederlandse managers in organisaties van verschillende groottes (minimaal 100 fte), die (deels) invloed hebben op het opstellen van de bedrijfsstrategie.

More on: Branddoctors
Netherlands
Company profile
Branddoctors is a Netherlands partner of Consultancy.org