Glastuinbouwbedrijf Ridder kiest voor nieuw merk dat technologie en mensen verbindt

Glastuinbouwbedrijf Ridder heeft een nieuwe strategie en merkpositionering, waarin duurzame groei en het verbinden van mens en technologie centraal staan. De nieuwe strategie en merkpositionering werden samen met strategisch adviesbureau Branddoctors ontwikkeld.
Ridder is een Nederlandse wereldspeler op het gebied van glastuinbouwtechnologie, actief in deze markt sinds 1953. Als één van de weinigen in de markt biedt Ridder een compleet portfolio van oplossingen, waaronder klimaatcomputers, aandrijfsystemen en klimaatschermen.
De snel toenemende automatisering en digitalisering van de glastuinbouw vraagt om slimme integratie van deze componenten, waarbij Ridder voorop wil lopen door het bieden van ‘connected smart solutions’.
Het bedrijf stond voor de vraag: ‘Hoe kunnen we ons positioneren in een context waarin niet alleen technologische innovatie, maar ook menselijke samenwerking cruciaal is voor duurzame groei? Ridder zocht in dat kader een merkstrategie die beide elementen – technologie én mensen – naadloos met elkaar zou verbinden.
Eén sterk merk
Voor de ontwikkeling van de bedrijfs- en merkstrategie ging Ridder een samenwerking aan met Branddoctors, een strategisch adviesbureau uit Utrecht. Ten aanzien van de strategische herpositionering werd gekozen voor een aanpak waarin één sterk merk centraal staat, dat zowel intern de medewerkers verbindt alsook extern helder communiceert waar Ridder precies voor staat.
De langetermijnstrategie van Ridder werd geïntegreerd met de merkstrategie, opgebouwd uit vijf pijlers: marktpositie, technologische oplossingen, service, bedrijfscultuur en samenwerkingen. “Deze pijlers komen samen terug in het centrale thema ‘Connect for Growth’, dat zowel de strategische koers als de merkbelofte kernachtig samenvat”, legt Peter van der Schouw uit, strategisch consultant en partner bij Branddoctors.
“Ridder beschikt nu over een strategie en positionering in één, die iedereen begrijpt en voorwaartse energie geeft.”
De ontwikkeling van deze positionering werd verder ondersteund door intensieve samenwerking met verschillende stakeholders binnen Ridder, waaronder het projectteam en de directie. Daarnaast werden externe stakeholders zoals tuinders, kassenbouwers en distributeurs in Europa, Azië en Amerika betrokken via interviews en workshops, om de concepten te toetsen en verder te verfijnen.
De merkstrategie kreeg bovendien een visuele vertaling door HLO branding agency (een specialist in deze sector). “Zij hebben gezorgd voor een eigentijdse, verbindende en toekomstgerichte identiteit”, aldus Van der Schouw.
Het resultaat
Connect for Growth is een positionering en strategische koers in één, die werkt op meerdere niveaus. “Niet alleen het verbinden van technologie voor het creëren van een optimale groeiomgeving binnen de kas, maar juist ook het verbinden van mensen, intern en extern, voor persoonlijke en professionele groei”, licht Van der Schouw toe. “Met duurzame groei van de tuinbouw business als ultiem resultaat.”
“Met deze essentie als uitgangspunt gaven we samen met Ridder ook invulling aan de missie en visie van het bedrijf en maakten we de vertaalslag naar kernwaarden en leidende principes die een concreet handelingsperspectief bieden. Ridder beschikt nu over een strategie en positionering in één, die iedereen begrijpt en voorwaartse energie geeft. Geen dik rapport, maar strategie uit het hart.”
En daar is Marijn Post, Marketing & Communicatie Manager bij Ridder, maar wat blij mee: “Dankjewel Branddoctors, voor jullie scherpte, inzichten en continue drive om samen het beste resultaat neer te zetten.”