AVROTROS zet gen AI in om tv-programma’s en gasten te analyseren

15 april 2025 Consultancy.nl

AVROTROS gebruikt sinds kort een nieuwe gen AI-oplossing die de omroep direct inzicht geeft in wat kijkers interesseert of juist laat afhaken. Hiermee kan de publieke omroep de programmering beter afstemmen op de wensen van het publiek.

Met bekende programma’s als EenVandaag, Eva, Wie is de Mol? en de uitzendingen van het Eurovisie Songfestival is AVROTROS een van de grootste omroepen van het publieke tv-stelsel. Volgens schattingen van Stichting KijkOnderzoek bereikt AVROTROS maandelijks twee op de drie Nederlanders met zijn programma’s.

Het doel van de nieuwe gen AI-oplossing is om het taggen van labels aan programma’s te automatiseren en verbeteren. AVROTROS koppelt onderwerpen en personen aan programma’s om meer inzicht te krijgen in de betrokkenheid van kijkers. Door dit soort informatie te combineren met kijkcijfers kunnen programmamakers zien wat ervoor zorgt dat kijkers blijven kijken of juist wegzappen.

Voorheen bekeken redacteuren handmatig urenlang uitzendingen om vast te leggen op welke momenten bepaalde thema’s of personen aan bod kwamen. Daarmee was het labelen erg arbeidsintensief, en daarom slechts voor enkele programma’s praktisch haalbaar.

Door met gen AI te werken kan nu de volledige programmering worden geanalyseerd, met een nauwkeurigheid van ongeveer 90%. De tool analyseert en labelt automatisch videomateriaal, identificeert onderwerpen en personen in tv-programma’s en koppelt deze aan kijkcijfers.

AVROTROS zet Gen AI in om tv-programma's en gasten te analyseren

Een voorbeeld van analytics op een programma met Charles Groenhuijsen.

De oplossing werd ontwikkeld in samenwerking met Xebia. Het systeem combineert drie AI-technologieën: spraakherkenning om gesprekken om te zetten naar tekst, kunstmatige intelligentie om onderwerpen te identificeren en beeldherkenning om personen te detecteren.

De oplossing maakt gebruik van Google Cloud Platform, met Google Speech API voor taaldetectie en transcriptie, Gemini voor het extraheren van onderwerpen en Google Video Intelligence API voor gezichtsdetectie.

De geëxtraheerde informatie wordt opgeslagen in een vector-database, wat snel zoeken binnen duizenden uren videomateriaal mogelijk maakt. Een webapp stelt redacteuren in staat om de automatisch gegenereerde labels te inspecteren en indien nodig te corrigeren.

Programmering verbeteren

Met behulp van de gen AI-tool kan AVROTROS nu precies zien welke programmadelen goed scoren bij de kijker. Dit stelt de redactie in staat om haar programmering beter af te stemmen op de wensen van het publiek. Op termijn geeft dit AVROTROS een beter inzicht in de soorten onderwerpen die besproken worden op de zender.

“Deze labeling-oplossing zet losse data om in een duidelijk en bruikbaar verhaal. Het helpt ons te begrijpen wat de impact is van bepaalde onderwerpen of gasten op kijkcijfers”, aldus Tjitze Zijlstra, data-analist bij AVROTROS.

More on: Xebia
Netherlands
Company profile
Xebia is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Xebia is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.