Mondiale streamingmarkt groeit nog steeds, maar wel langzamer
De wereldwijde streamingmarkt groeit nog steeds, maar wel langzamer dan voorheen. Dat blijkt uit onderzoek van Simon-Kucher.
Voor zijn studie ondervroeg het adviesbureau over de hele wereld meer dan 12.000 consumenten uit twaalf landen – waaronder de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Singapore, China, Duitsland, Mexico én Nederland.
In het onderzoek komt onder meer naar voren dat de mondiale streamingmarkt opnieuw is gegroeid, maar wel minder hard dan in 2023. Bij de vorige meting gaf 39% van de respondenten aan (veel) meer te streamen dan één jaar eerder, momenteel gaat het om 35%.
De consumentengroep die op dit moment ongeveer evenveel streamt als twaalf maanden geleden is licht gegroeid. In 2023 betrof het iets minder dan de helft van de ondervraagden (49%), ditmaal iets meer dan de helft (52%).
In het rapport is verder te lezen dat 13% van de respondenten – in vergelijking met één jaar terug – (veel) minder is gaan streamen. Daarmee is het aandeel van deze consumentengroep eveneens licht gestegen: bij de vorige meting ging het om 12%.
Verschillen per land
Voor zijn studie keek Simon-Kucher ook naar de ontwikkelingen van de nationale streamingmarkten. In zowel China als Brazilië is 51% van consumenten meer gaan streamen. In Brazilië is echter sprake van een daling (daar ging het vorig jaar om 56%), in China is juist sprake van een stijging (2023: 47%).
In Mexico is iets minder dan de helft van de consumenten (45%) (veel) meer gaan streamen, gevolgd door de Verenigde Staten (40%), Singapore (39%), Spanje (31%), Australië (31%) en het Verenigd Koninkrijk (30%).
Nederland scoort onder het mondiale gemiddelde: hier is maar 26% meer gaan streamen. Op het gebied van stabiliteit floreert ons land wel (samen met Zweden): 62% van de Nederlanders (en de Zweden) streamt ongeveer evenveel als in 2023 – het hoogste percentage van alle onderzochte landen.
Aanbod
Hoewel het cliché luidt dat Nederlanders gierig zijn, heeft maar liefst twee derde (68%) een betaald abonnement op minstens één streamingsdienst (zoals Netflix, Disney+, Videoland en HBO Max). Dat is opnieuw het hoogste percentage van alle onderzochte landen.
Wereldwijd heeft de helft van de consumenten (50%) minimaal één streamingabonnement. Ten opzichte van de vorige meting van het adviesbureau is dat aandeel gegroeid (42%).
“De mondiale streamingmarkt bevindt zich op een fascinerend kruispunt”, zegt Lisa Jaeger van Simon-Kucher. “Ondanks de tragere groei, creëert onder andere de toename van betaalde abonnementen een echte kans voor aanbieders om te innoveren en zich te onderscheiden.”
In Duitsland (60%) en Australië (62%) hebben ook heel wat consumenten een abonnement op een streamingsdienst. In Japan (32%) en China (17%) gaat dat in mindere mate op. “In Azië zijn gratis online streamingsdiensten stukken populairder”, schrijven de onderzoekers.