Vijf trends voor de Chief People Officer in 2025

De rol van Chief People Officer (CPO) is continu onderhevig aan verandering. Er staan altijd verschillende trends voor de deur die van grote invloed zullen zijn op organisaties en mensen. Björn Lindberg, principal bij Heidrick & Struggles in Amsterdam, deelt trends waar de Chief People Officer in 2025 rekening mee dient te houden.
1: AI bepaalt de toekomst van data
Data speelt een belangrijke rol in beslissingen over medewerkers, prestaties en cultuur. Met accurate data kan een Chief People Officer (CPO) waardevolle inzichten bieden en deze omzetten in meetbare doelen.
Dankzij kunstmatige intelligentie (AI) kunnen CPO’s het potentieel van personeelsdata volledig benutten. Dit beïnvloedt werving, planning, beloning en kan diversiteit vergroten door medewerkers met niet-traditionele achtergronden te bevorderen.
Daarnaast moeten CPO’s medewerkers helpen begrijpen hoe AI hun werk kan verbeteren, bijvoorbeeld door de productiviteit te verhogen en creativiteit te stimuleren.
2: Jongere generaties vragen om betekenisvol leiderschap
Met een groter aandeel jongere medewerkers is sociale betekenis een belangrijke motivator geworden. Het is aan CPO’s om deze waarde relevant te maken binnen de bedrijfsstrategie.
Het integreren van de purpose in de organisatiecultuur is geen eenvoudige taak, vooral niet in tijden van snelle veranderingen. HR moet rekening houden met de uiteenlopende wensen en behoeften van verschillende generaties. Dit verhoogt betrokkenheid, bouwt vertrouwen en zorgt voor kennisoverdracht.
3: Maatschappelijke en milieukwesties domineren de HR-agenda
Thema’s zoals de loonkloof, duurzaamheid en mensenrechten staan hoog op de agenda. De CPO’s van vandaag zijn verwant aan een maatschappelijke graadmeter als ze deze kwesties opnemen en integreren in hun strategie. Samen met communicatie- en MVO-leiders adviseren ze het management over complexe kwesties zoals diversiteit en inclusie.
Wereldwijd DEI-beleid (diversiteit, gelijkheid en inclusie) moet lokaal worden afgestemd op culturele normen rond bijvoorbeeld gender, neurodiversiteit en mentale gezondheid.
4: Flexibiliteit in personeelsplanning
De snel veranderende vraag naar talent en de zoektocht naar vaardigheden die schaars zijn dwingen CPO’s om traditionele carrièrepaden los te laten. Alleen op die manier wordt toptalent aangetrokken en behouden. Bedrijven met een rigide aanpak voor werving, talentmanagement en loopbaanontwikkeling lopen het risico om verborgen talent binnen hun eigen organisatie over het hoofd te zien.
CPO’s moeten daarom steeds meer de focus leggen op het beoordelen van vaardigheden en capaciteiten binnen de organisatie, het bijscholen en omscholen van medewerkers, het stroomlijnen van processen en het creëren van flexibele teams. Dit geldt vooral voor leidinggevende functies.
Steeds meer bedrijven zien leiderschapstalent als een strategisch middel om hun doelen te bereiken. Hierdoor wordt het behouden van deze leiders complex, omdat de eisen aan hun rollen continu veranderen door verschuivende prioriteiten van de organisatie.
5: Welzijn van het personeel staat centraal
Onzekerheid en onrust hebben een grote impact op de mentale gezondheid. Dit komt mede door de combinatie van een instabiele economie, geopolitieke spanningen en maatschappelijke veranderingen. Ook andere gezondheidsproblemen komen steeds vaker voor, wat leidt tot aanzienlijke financiële, emotionele en culturele gevolgen. Dit maakt het behouden van een sterke bedrijfscultuur des te belangrijker.
Onderzoek toont aan dat organisaties die investeren in de gezondheidszorg en het welzijn van medewerkers een concurrentievoordeel hebben en hogere winsten behalen.
CPO’s moeten daarom een beleid ontwikkelen dat zich richt op een cultuur waarin medewerkers tijd nemen voor hun welzijn. Het is belangrijk om culturele normen te creëren die bijvoorbeeld het vrij nemen voor medische redenen, vakanties en zelfs activiteiten die bijdragen aan de gezondheid van medewerkers aanmoedigen.
Net als bij duurzaamheid, is het voor CPO’s belangrijk om dergelijke programma’s te koppelen aan concrete bedrijfsresultaten. Dit vraagt om leiderschap dat het goede voorbeeld geeft en aandacht heeft voor de ervaring van medewerkers. Een werkcultuur waarin authenticiteit en betrokkenheid centraal staan zorgt niet alleen voor tevreden medewerkers, maar stimuleert ook succes en productiviteit.