Een purpose vaststellen en tot leven brengen
Elke levensvatbare organisatie heeft een purpose nodig – een doel waaraan de organisatie haar bestaansrecht ontleent. Maar hoe kom je tot een krachtig purpose statement? En hoe vertaal je deze concreet naar de praktijk? David Bergsma en Stijn Bransen van BearingPoint delen de aanpak van het internationale management- en technologieadviesbureau.
Bij veel mensen heerst onduidelijkheid wat ‘purpose’ precies betekent. Er is geen eenduidige definitie, maar grof gezegd kan een purpose worden gezien als het hogere doel van een organisatie.
Een purpose vat het bestaansrecht van een organisatie krachtig samen en geeft antwoord op vragen als ‘wanneer worden we als succesvol beschouwd door onze stakeholders?’. Hierbij ligt de nadruk op de behoeften van stakeholders, aangezien zij essentieel zijn voor het levensvatbaar maken van het bedrijfsmodel.
Het scherp formuleren van een purpose is vaak lastig, bijvoorbeeld omdat stakeholders niet altijd kunnen benoemen waar de behoefte ligt, omdat behoeften in de loop van tijd veranderen of omdat het stakeholderveld complexer wordt, met veel en soms tegengestelde belangen. Echter, succesvol zijn in een steeds veranderende wereld vereist het proactief evalueren en bijstellen van de purpose zodat de organisatie haar bestaansrecht blijft houden.
Meer dan een mooi statement
De eerste stap voor organisaties die hun purpose scherp willen krijgen, is het (her)definiëren van een purpose statement. Dit is een korte zin waarin het bestaansrecht kort en krachtig wordt omschreven. Dit statement komt voort uit de visie en missie van de organisatie.
Een purpose ook daadwerkelijk tot leven brengen vraagt er echter ook om deze vervolgens in te bedden binnen de organisatie. Wat moet de organisatie doen en kunnen om de purpose te realiseren? Cruciaal hierin is om te zorgen dat de purpose op gestructureerde wijze wordt doorvertaald naar de organisatiestructuur en -inrichting.
De ‘Fit for Purpose’-methodologie
Door de jaren heen heeft BearingPoint bedrijven in verschillende sectoren geholpen met het (her)definiëren van een purpose. Onze kennis en kunde zijn gebundeld tot een bewezen aanpak. De zogeheten ‘Fit for Purpose’-methodologie bestaat op hoofdlijnen uit vier stappen:
1: Purpose vastleggen
In de eerste stap helpen we klanten bij het vastleggen van de behoeften en verwachtingen van de geïdentificeerde stakeholders, ofwel de ‘Voice of the Customer’. Deze Voice of the Customer wordt vervolgens vertaald naar de purpose van de organisatie.
2: Analyseren van de interne organisatie
In deze stap worden kwaliteitsdrijfveren geïdentificeerd als afgeleide van de purpose. Deze drijfveren worden gebruikt om te meten en evalueren hoe de huidige organisatie presteert ten opzichte van de elementen die bepalend zijn voor de algehele kwaliteit.
3: Fit bepalen door capability mapping
Een gap-analyse van de huidige en gewenste prestatie wijst uit welke gebieden verbetering behoeven. BearingPoint ondersteunt klanten bij het identificeren van de benodigde capabilities om het doel te bereiken en bij het vaststellen van verbeterinitiatieven.
4: Creëer het optimale organisatieontwerp
In de vierde stap wordt het organisatieontwerp opgesteld dat aansluit bij de purpose van de organisatie en helpt om de ambitie te realiseren.
Een duidelijke purpose stelt organisaties in staat om zich te richten op het identificeren en ontwikkelen van de organisatorische capabilities en structuren die nodig zijn om de belangrijkste stakeholders zo goed mogelijk te bedienen. Alleen met een duidelijk doel kan het huidige bedrijfsmodel worden getoetst op relevantie en prestatie.
Over de auteurs: David Bergsma richt zich als partner op het ‘fit for future’ maken van bedrijven. Stijn Bransen houdt zich als manager bezig met strategie en organisatieontwerp.