Omvang van mondiale gamesector doorgegroeid naar ruim $210 miljard
De mondiale gamesector is in de afgelopen jaren sterk gegroeid, naar een omvang van meer dan van $210 miljard. Dat blijkt uit onderzoek van Boston Consulting Group.
In zes jaar tijd is de wereldwijde gamesindustrie met bijna 64% gegroeid: in 2017 had de markt nog een omvang van $131 miljard. Niettemin is de groei de laatste paar jaar wel wat teruggelopen.
Tijdens het eerste coronajaar groeide de sector met zo’n 21%. Medio 2021 keerden veel werkenden weer terug naar kantoor en gingen studenten weer naar college. En dat heeft de gamesector gemerkt: in 2021 groeide de sector met ‘slechts’ 7%.
In 2022 werden in grote delen van de wereld de laatste coronamaatregelen afgeschaft. Hierdoor verschoof de aandacht van gamen naar andere vormen van entertainment en daalde de omvang van de gamesector zelfs, met ruim 3%.
Door deze ontwikkelingen lag de samengestelde jaarlijkse groei (CAGR) de eerste vijf jaar maar liefst dertien keer hoger dan de laatste drie jaar: tussen 2017 en 2021 was de CAGR 13% en tussen 2021 en 2023 slechts 1% – een verschil van dag en nacht.
“De mondiale gamesector bevindt zich op een cruciaal punt”, zegt Ernesto Pagano van Boston Consulting Group (BCG). “Partijen uit de industrie vragen zich af op welke manier ze het eerdere groeimomentum weer kunnen terugkrijgen.”
Deelmarkten
Wat verder opvalt, is dat het aandeel van computerspellen voor de pc (of laptop) sinds 2017 het minst hard is gegroeid. In dat jaar had deze deelmarkt een omvang van circa $33 miljard, in 2023 was de markt goed voor $37 miljard (CAGR: 2%).
Het aandeel van cloud- en virtual reality-games kende volgens de onderzoekers een CAGR van maar liefst 120%. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat het nog een piepjonge markt betreft: dit segment had in 2023 een omvang van slechts $1 miljard.
Lees ook: ‘Immersive content kan mediasector opschudden’.
De deelmarkt voor reclame binnen mobiele games is de afgelopen jaren in absolute termen behoorlijk hard gegroeid. In 2017 werd ongeveer $6 miljard omgezet met advertenties binnen spelletjes voor smartphones, in 2023 zo’n $24 miljard – een CAGR van 26%.
Mobiele games zijn in absolute termen met $108 miljard verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de totale omvang van de industrie. Games voor consoles vertegenwoordigen circa 20% van de totale omvang van de sector.
Groei versnelt
Volgens de onderzoekers van Boston Consulting Group zal het groeitempo van de gamesector de komende jaren versnellen. Tot en met 2028 houden ze rekening met een CAGR van zo’n 5%. Daarmee groeit de omvang van de wereldwijde branche door naar $266 miljard.
De komende jaren ontstaat een nieuwe deelmarkt: die voor advertenties binnen niet-mobiele games. In 2026 zal deze volgens BCG een omvang hebben van $1 miljard, voor 2028 gaat het adviesbureau uit van $2 miljard.
In vergelijking met de afgelopen jaren, verschuiven de verhoudingen tussen de overige deelmarkten tot en met 2028 niet bijzonder sterk: de deelmarkt van mobiele games blijft de belangrijkste, gevolgd door die van consolegames en pc-spellen.
Interne verschuivingen
De manier waarop de verschillende deelmarkten hun omzet genereren is de afgelopen jaren enigszins veranderd: verdienmodellen komen en gaan, zo blijkt. Zo werd in 2019 nog $33 miljard verdiend met fysieke games voor consoles (verkocht via webshops en fysieke winkels). In 2024 was dit bedrag gedaald naar nog maar $18 miljard. Bij de pc is de omzet van fysieke games zelfs bijna verdwenen.
“Als bedrijven de komende jaren willen blijven groeien, zullen ze onder andere nieuwe verdienmodellen moeten omarmen”, zegt Pagano. “Bedrijven die creatief denken en snel handelen, zullen ontdekken dat succes haalbaar blijft.”