‘Gelijkheid loont’: Hoe Forvis Mazars sterker wordt door verschillen te omarmen
Mensen presteren het beste wanneer ze zichzelf kunnen zijn – dat begrijpt Forvis Mazars heel goed. Gelijke kansen bieden en verschillen omarmen staat dan ook centraal binnen de organisatiecultuur. Om erachter te komen hoe zich dat vertaalt naar de werkvloer, spraken we met kersverse partners Roel Janssen en Bettine van Droffelaar: “Een inclusieve organisatie zijn is een voortdurende reis.”
Vandaag, 14 november, is het Equal Pay Day: vanaf deze dag werken vrouwen de rest van het jaar symbolisch voor niets, want in Nederland verdienen vrouwen gemiddeld nog altijd 13% minder dan mannen.
Dat geldt niet bij Forvis Mazars: voor de tweede keer nam het accountants- en advieskantoor onlangs het certificaat ‘Gelijke beloning voor gelijk werk’ in ontvangst. Erasmus Q-Intelligence stelde onafhankelijk vast dat bij Forvis Mazars geen statistisch significant verschil in beloning bestaat tussen mannen en vrouwen met vergelijkbare werkzaamheden, goed voor het predicaat ‘Excellence’.
Roel Janssen en Bettine van Droffelaar – beiden sinds september partner – verdienen dus grofweg hetzelfde. Maar daar gaan we het niet over hebben, want het zijn van een diverse en inclusieve organisatie behelst zoveel méér.
“Voor mij is de kern dat iedereen – ongeacht gender, afkomst, cultuur of wat dan ook – dezelfde kansen krijgt”, begint Bettine, die zich drieënhalf jaar geleden aansloot bij Forvis Mazars en als Partner Tax Advice werkt voor het kantoor in Utrecht.
“Iedereen moet volledig zichzelf kunnen zijn”, vult Roel aan, die al veertien jaar deel uitmaakt van Forvis Mazars en als Partner Accountancy & Advice verbonden is aan de Nijmeegse vestiging.
Elkaar uitdagen
Zo’n diverse en inclusieve cultuur komt niet vanzelf, weten de twee partners. “Het vraagt om bewustwording”, geeft Bettine aan. “Je moet elkaar telkens durven uitdagen. Iedereen heeft onbewust aannames en als je dat erkent, kun je vanuit daar samen verder komen.”
“Van nature zijn mensen snel op zoek naar kopietjes van zichzelf. Wij zoeken juist collega’s die elkaar aanvullen.”
Dat begint al vóórdat medewerkers aan boord zijn, in het werving- en selectieproces. Bettine: “We willen graag een mooie mix van profielen binnen de organisatie. We kijken bij sollicitanten dus puur naar competenties, niet naar achtergrond.”
“Van nature zijn mensen al snel op zoek naar kopietjes van zichzelf”, voegt Roel toe. “Maar wij zoeken juist collega’s die elkaar aanvullen. In samenwerking kan dat soms een uitdaging zijn, maar diversiteit leidt altijd tot betere resultaten.”
Inclusieve bedrijven presteren beter
Want als Bettine en Roel de afgelopen jaren één ding duidelijk hebben ervaren, is het dat diversiteit en inclusie niet slechts een kwestie is van rechtvaardigheid. Integendeel: “Je presteert als bedrijf simpelweg veel beter”, aldus Bettine: “In de breedste zin van het woord, zowel intern als bij klanten.”
“Hoe diverser een team, hoe meer verschillende perspectieven je krijgt op een vraagstuk”, legt Roel uit. “Daarmee word je creatiever en kom je samen tot innovatievere ideeën. En dat vertaalt zich uiteindelijk in betere resultaten – óók financieel.”
Daarvoor is het wel essentieel dat die diversiteit hand in hand gaat met inclusie, benadrukt hij. “Een divers team is de basis, maar je wilt ook dat al die verschillende mensen zich gewaardeerd voelen. Mensen zijn op hun best als ze zichzelf kunnen zijn. En betrokken medewerkers zijn niet alleen gelukkiger, maar ook productiever, loyaler en minder vaak ziek. Het betaalt zich dus driedubbel terug.”
Gelijk groeien
Om te blijven floreren, is het ook cruciaal dat alle medewerkers de kans krijgen om zich te blijven ontwikkelen. Bettine en Roel kunnen er zelf over meepraten. “Ik ben mijn loopbaan hier begonnen en heb sindsdien telkens stappen kunnen zetten”, geeft Roel aan. “Zo ben ik van junior assistent accountant uitgegroeid tot partner.”
“Opleidingen zijn een belangrijk middel om gelijke kansen te creëren.”
Weliswaar een stuk minder lang aan boord, herkent Bettine het helemaal. “Je wordt beoordeeld op je prestaties, niet op je achtergrond of gender. Ik begon in 2021 als senior manager, maakte vervolgens promotie tot director en mag mezelf nu partner noemen.”
Forvis Mazars biedt medewerkers ook een uitgebreid opleidingsprogramma. “Dat is een belangrijk middel om gelijke kansen te creëren”, geeft Bettine aan. “Hierin heb je zelf de regie. Samen kijk je wat bijdraagt aan jouw ontwikkeling. Vaak hebben we intern de opleiding die daarop aansluit. En als we die niet hebben, is er ook de mogelijkheid om dat extern te doen.”
“Wat ik ook mooi vind is dat het programma niet alleen is gericht op de inhoud”, vult Roel aan. “Zo is er ook een training voor kersverse ouders, waarin je leert omgaan met de uitdagingen die daarbij komen kijken. Hoe balanceer je bijvoorbeeld werk en privé? Zo stimuleer je dat iedereen, ongeacht thuissituatie of levensfase, op zijn eigen manier kan blijven meedoen op het werk.”
Lerende organisatie
Het werving-, selectie- en ontwikkelbeleid vormt samen een stevige basis voor een inclusieve organisatie. Minstens zo belangrijk is echter de cultuur die boven op dat fundament wordt gebouwd.
“Juist daarom is het iets waar je aandacht aan moet blijven geven”, vertelt Roel. “Daarin speelt die bewustwording weer een centrale rol: Welke blinde vlekken heb ik mogelijk? Hoe gaan we met elkaar om? Hoe creëer je een cultuur waarin iedereen zich op zijn gemak voelt?”
“Het is nooit klaar. Je kunt niet zeggen: ‘Als we dáár zijn, dan zijn we inclusief.’”
Forvis Mazars heeft een stuurgroep diversiteit en inclusiviteit die initiatieven ontplooit om aandacht te vragen voor dergelijke vraagstukken. Daarnaast heeft elke serviceline op iedere locatie een cultuur- en gedragwerkgroep. “Dat helpt ons om een lerende organisatie te zijn”, geeft Bettine aan.
“Zo hadden we een paar jaar geleden een event waar vrouwen met elkaar in gesprek gingen over verschillen op de werkvloer en in de samenleving”, vertelt ze. “Daar is daarna feedback over opgehaald, waarin mannen én vrouwen zeiden: ‘Je moet niet met één doelgroep in gesprek, maar met de totale populatie.’ Dus voor de vervolgsessie werd iederéén uitgenodigd.”
Voortdurende reis
Alle medewerkers worden in de interne Global people survey jaarlijks gevraagd hoe ze zich voelen binnen Forvis Mazars, ook op het gebied van diversiteit en inclusie. “Daaruit blijkt dat we het heel aardig doen”, geeft Roel aan. “En daar ben ik trots op, maar we kijken vooral waar we nog stappen kunnen zetten. Daar maken we dan een actieplan voor met de stuur- en werkgroep.”
Het raakt aan de kern van wat het betekent om een diverse en inclusieve organisatie te zijn: het is een voortdurende reis. Bettine: “We gaan ook niet pretenderen dat alles binnen onze hele organisatie al helemaal top is. Dan heb je geen oog voor de dingen die nog beter kunnen.”
“Het is nooit klaar”, beaamt Roel. “Je kunt niet zeggen: ‘Als we dáár zijn, dan zijn we inclusief.’ We zijn continu in ontwikkeling en dat vind ik mooi. Voor mij is dat een belangrijke reden om bij Forvis Mazars te werken.”