BearingPoint wordt lid van de B Corp-beweging
BearingPoint heeft de B Corp-status bemachtigd. Daarmee is het advieskantoor onderdeel geworden van een wereldwijde beweging van bedrijven die strategische waarde hechten aan ESG-onderwerpen zoals duurzaamheid, diversiteit en inclusie, milieu en gemeenschapsontwikkeling.
Om een B Corp te worden, moeten bedrijven een grondige beoordeling ondergaan op vijf kerngebieden: bestuur, werknemers, gemeenschap, milieu en klanten. De B Corp-status wordt vervolgens alleen toegekend aan organisaties die uitblinken in deze vijf gebieden, op basis van hun beleid en prestaties.
B Lab (het netwerk achter de B Corp-beweging) laat weten dat BearingPoint voldoet aan de hoge normen rondom sociale, menselijke en milieuprestaties en op het gebied van verantwoordelijkheid en transparantie. “We zijn zeer verheugd om BearingPoint te verwelkomen in de B Corp-gemeenschap. BearingPoint heeft zijn positieve impact aangetoond en kan nu zijn klanten wereldwijd effectief inspireren.”
Trots
Axelle Paquer, bestuurder bij BearingPoint, laat weten dat de erkenning de volgende mijlpaal markeert in een lange reis die het bedrijf vier jaar geleden inzette. “We zijn erg trots op het behalen van de B Corp-certificering en we hebben hard gewerkt om dit doel, dat we in 2020 hebben gesteld, te bereiken.”
“Het was een van de vier strategische prioriteiten binnen onze Duurzaamheidsstrategie 2025, en we hebben ons gecommitteerd aan het stellen van uitdagende doelen en het versnellen van onze impact, zowel lokaal als wereldwijd.”
Wereldwijd zijn er inmiddels rond de 9.000 bedrijven die het B Corp-label mogen dragen – een erkenning die gepaard gaat met tal van voordelen, maar ook verantwoordelijkheden. Om hun certificering te behouden, moeten B Corps hun normen handhaven en elke drie jaar opnieuw hun waarde aantonen.
Paquer laat weten dat BearingPoint het ingeslagen “gedurfde pad” zal voortzetten, “om al onze ambitieuze duurzaamheidsdoelen te bereiken”. Deze doelen omvatten ook streefwaarden ten aanzien van diversiteit en inclusie binnen teams, het vergroten van het aandeel vrouwen in leidinggevende posities, een drastische vermindering van de CO2-uitstoot en steun aan lokale gemeenschappen.
Met een omzet van meer dan €1 miljard is BearingPoint een van de grootste management- en technologieadviesbureaus met Europese wortels. De oorsprong van het bedrijf voert terug tot het begin van de 21e eeuw.