Een B Corp worden: Vijf voordelen uitgelicht

29 maart 2024 Consultancy.nl

Steeds meer organisaties worden B Corp. Wat motiveert bedrijven om zich aan te sluiten bij het netwerk van bedrijven die zich inzetten voor positieve verandering? En wat zijn de belangrijkste voordelen? We spraken erover met Matthijs Germs van duurzaamheidsadviesbureau Nexio Projects.

Een bedrijf dat B Corp-gecertificeerd is, toont aan dat het kiest voor een zorgvuldige balans tussen aan de ene kant winstgevendheid en anderzijds sociale en milieudoelen. B Corps voldoen aan strenge ESG-normen (environmental, social, governance) en hebben transparantie en verantwoord ondernemen hoog in het vaandel staan. 

“Met de groeiende aandacht voor het milieu en toenemende regeldruk, staan bedrijven meer dan ooit voor de opgave om hun duurzaamheidspraktijken te verbeteren en hierover te communiceren”, zegt Matthijs Germs, senior consultant bij Nexio Projects en leider van de B Corp-praktijk van het bureau.

Een B Corp worden: Vijf voordelen uitgelicht

“Ondertussen onderstreept de opkomst van ESG-criteria in investeringsbeslissingen een groeiende trend, waarbij kapitaal steeds vaker belandt bij bedrijven met een sterke commitment aan duurzaamheid”, legt hij uit.

Organisaties liggen daarbij in toenemende mate onder het vergrootglas. Met de toenemende regeldruk en een golf aan nieuwe verwachtingen vanuit consumenten, de maatschappij en overige stakeholders, zien veel organisaties echter door de bomen het bos niet meer. Want wat moeten ze nu precies doen willen ze op een verantwoorde manier hun bedrijfsvoering, businessmodellen en activiteiten verduurzamen?

In dat kader kan B Corp-certificering uitkomst bieden. “Hiermee valideert een bedrijf verantwoorde bedrijfsvoering, transparantie en duurzame prestaties, en dat via een onafhankelijk platform dat voldoet aan de hoogste normen”, legt Germs uit, die de belangrijkste voordelen van B Corp-certificering op een rij zet:

1: Concurrentievoordeel behalen

“In een tijd waarin veel bedrijven zich groener voordoen dan ze zijn, fungeren B Corps als betrouwbare keurmerken voor de kritische consument”, aldus Germs. “Bovendien garanderen uitgebreide certificeringsprocessen en gestandaardiseerde impactbeoordelingen een hoge mate van verantwoordelijkheid en transparantie.”

B Corps zijn daarnaast onderdeel van een breder netwerk waarin zij veelvuldig strategisch samenwerken. Ze begeven zich daarbij op een hoog volwassenheidsniveau als het gaat om duurzame bedrijfsvoering en weten zich hierdoor te onderscheiden van hun concurrenten in de markt.

2: Investeringen aantrekken

In een wereld die sterk verduurzaamt, ligt de focus van investeerders ook steeds vaker op bedrijven en segmenten die werken volgens de hoogste ESG-standaarden. Miljoenen euro’s worden geïnvesteerd in uiteenlopende ESG-initiatieven.

B Corps springen daarbij in het oog. Germs: “B Corporations zijn steeds aantrekkelijker geworden voor een groeiend aantal investeerders. Uit de meest recente Global Sustainable Investment Review komt naar voren dat in de afgelopen vier jaar duurzame investeringen goed waren voor meer dan $30 biljoen aan activa, een stijging van 68% in deze periode.”

Een B Corp worden: Vijf voordelen uitgelicht

3: Meer veerkracht

Een ander belangrijk voordeel van een B Corp-certificering is dat het een bedrijf in economisch onzekere tijden “meer veerkracht” biedt, stelt Germs. “Door vrijwillig een grondig certificeringsproces te doorlopen, laten B Corps hun toewijding zien om te voldoen aan hoge normen voor sociale en milieuprestaties. Deze proactieve houding helpt om compliancerisico’s te verminderen, door te garanderen dat de activiteiten van een bedrijf in lijn liggen met huidige en toekomstige regelgeving.”

Ook bleken B Corporations een 63% grotere kans te hebben om de verwoestende recessie van 2008 te overleven, vergeleken met bedrijven die de certificering niet hadden. Het overlevingspercentage voor B Corps ligt boven de 90%, terwijl het gemiddelde bedrijf een overlevingspercentage van ongeveer 70% heeft, zo blijkt uit een analyse.

4: Authenticiteit tonen

Consumenten eisen steeds vaker authenticiteit en transparantie van organisaties, met name op het gebied van duurzaamheid en het nemen van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Vooral jongere consumenten nemen hierin het voortouw. De komende jaren zal die roep alleen maar luider worden, zo is de verwachting.

Bedrijven die B Corp-gecertificeerd zijn onderstrepen met hun authenticiteit hun geloofwaardigheid onder de diverse stakeholders. Germs: “B Corps worden gehouden aan strenge normen en het certificeringsproces is een grondige evaluatie van de impact van een bedrijf op werknemers, klanten, de maatschappij en het milieu. Deze authenticiteit versterkt de merkreputatie en bevordert het vertrouwen bij consumenten die almaar sceptischer worden ten aanzien van greenwashing.”

5: Aantrekken van talent

Toptalenten zoeken steeds vaker naar een werkomgeving waar een bredere purpose en missie centraal staan en waar ze sociale, maatschappelijke en duurzame impact kunnen maken. “Deze toewijding aan een bredere missie onderstreept de purpose-gedreven mindset die leeft onder medewerkers. Bovendien resulteert dit in meer werktevredenheid en hogere retentiepercentages”, geeft Germs aan.

Ook is het aannemelijk dat de betrokkenheid van werknemers bij B Corps hoger ligt. Tegen 2025 zal ongeveer driekwart (75%) van de beroepsbevolking bestaan uit professionals uit de millennial-generaties. Voor deze groep is het veel belangrijker dat hun werkgever haar maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt, zo blijkt uit onderzoek. Daarin komt bovendien naar voren dat 64% van de respondenten dit meeneemt in hun overweging en keuze voor een nieuwe werkgever.

Ethisch én strategisch

Samenvattend is het streven naar een B Corp-certificering vandaag de dag “niet alleen een ethische keuze, maar ook een slimme strategische zet”, besluit Germs. Het verschaft een kader voor regelgeving, biedt meer veerkracht, trekt duurzaamheidsbewuste investeerders aan, maakt dat toptalent behouden kan worden, vermindert compliancerisico’s en versterkt de geloofwaardigheid van je merk.

More on: Nexio Projects
Netherlands
Company profile
Nexio Projects is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Nexio Projects is a Local partner of Consultancy.org in Europe, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.