Wereldwijde omzet van BearingPoint door grens van €1 miljard
2023 was voor BearingPoint opnieuw een jaar van snelle groei. Met het doorbreken van de grens van €1 miljard omzet schaart het bureau zich in een illuster rijtje binnen de consultancybranche.
Na twee succesvolle jaren met respectievelijk 24% en 18% groei, heeft BearingPoint zijn omzet met meer dan €300 miljoen weten te verhogen naar €1,02 miljard. Het wereldwijde personeelsbestand is met 15% gegroeid naar meer dan 6.000 medewerkers.
“We zijn verheugd dat we ons doel van €1 miljard omzet hebben bereikt. We hebben dit op duurzame wijze en vanuit een gezonde groeipositie gerealiseerd”, laat managing partner Kiumars Hamidian weten.
De belangrijkste markt voor BearingPoint, Europa, was goed voor het grootste aandeel in de totale omzet. BearingPoint heeft meer dan 30 kantoren in 19 landen in Europa. De grootste praktijken op het continent, in het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk, wisten allemaal sterke groei neer te zetten.
Marc Bartels, de managing partner van BearingPoint in Nederland, laat weten dat ook de Nederlandse vestiging een succesvol jaar achter de rug heeft: “Het team in Amsterdam is met meer dan 30% gegroeid naar meer dan 130 professionals.”
BearingPoint rondde in de afgelopen periode meer dan 1.800 projecten af in 32 landen. “Ik wil al onze geweldige mensen en klanten bedanken die dit succes mogelijk hebben gemaakt”, aldus Hamidian, die sinds 2018 de hoogste functie bekleedt.
Vanuit een dienstenperspectief wisten alle drie de business lines binnen de organisatie – Consulting, Products en Capital – hun omzet te verhogen.
Verschillende overnames droegen in 2023 bij aan de omzetgroei. Onder meer op het gebied van duurzaamheid (Korkia) en Salesforce (Smplicity) werden partijen ingelijfd. Ook investeerde BearingPoint aanzienlijk in Arcwide, een joint venture die het in 2022 samen met IFS lanceerde.
2024 en verder
Ondanks het behalen van zijn langverwachte doel (BearingPoint refereert al sinds 2020 aan zijn €1 miljard-ambitie), laat Hamidian weten dat de organisatie niet van plan is gas terug te nemen.
Waar delen van de adviesmarkt te kampen hebben met een teruggang, en sommige grote concurrenten (waaronder de Big Four) worstelen met dalende bezettingsgraden en winstgevendheid, geeft de topman aan dat de vraag naar de diensten van BearingPoint blijft toenemen. “Vooral op het gebied van transformatieprogramma’s en IP-gedreven digitale assets”, aldus Hamidian.
“In 2024 willen we opnieuw de markt overtreffen en onze strategie-executie verder versnellen”, laat hij weten. “We streven naar een organische omzetgroei met dubbele cijfers. Bovendien zetten we ons strategische overnamepad voort.”
Al met al is BearingPoint volgens Hamidian “uitstekend gepositioneerd” om verder te groeien en uit te breiden. “We blijven trouw aan onze waarden, stellen mensen in staat om te slagen, en creëren blijvende resultaten voor onze klanten, de samenleving en de planeet.”