KPMG Consulting verandert naam naar BearingPoint
KPMG Consulting, een van ‘s werelds grootste business- en IT-consulting adviesbureaus, heeft zijn naam en merk vandaag veranderd in BearingPoint. De lancering van BearingPoint zal gepaard gaan met een internationale communicatie- en reclamecampagne op vijf continenten.
KPMG Consulting moest zijn naam om juridische redenen wijzigen. Als publiekelijk verhandelbare entiteit is KPMG vanwege nieuwe SEC-reguleringen (volgend op het Enron-schandaal) verplicht om tot op bepaalde hoogte zijn adviespraktijk af te scheiden en van een andere merknaam te voorzien. KPMG Consulting splitste zich in 2000 af als aparte businessunit van KPMG.
Totstandkoming van de naam BearingPoint
Het managementteam van KPMG ging in de zomer van 2001 akkoord met een nieuwe merknaam. In oktober 2001 deed het adviesbureau een gedetailleerd onderzoek van merk- en marktanalyse. Het werkte met externe merkexperts, leidde focusgroepen met belangrijke klanten en industrieanalisten, en nodigde zijn eigen medewerkers uit om een nieuw merk en unieke kwaliteiten te creëren.
In februari 2002 begon KPMG met het beoordelen van ongeveer 550 potentiële namen die door werknemers en merkexperts werden bedacht. KPMG zocht van hieruit naar namen die consistent waren met de gewenste merkpositionering, de bruikbaarheid en de betekenis in de 134 landen waar zijn klanten opereren. Na een uitgebreide internationale beoordeling wezen alle factoren op één naam: BearingPoint.
Logistieke uitdaging
Het wereldwijde nieuwe merk betekent dat alle kantoren van BearingPoint een logistieke uitdaging in het vooruitzicht hebben. Wereldwijd heeft BearingPoint 16,000 business cards aangepast, 16,000 emailadressen gewijzigd, nieuwe internationale nationale websites gelanceerd, en meer dan 500 logo’s in bijna 188 kantoren over heel de wereld vervangen.
BearingPoint begint de handel op de New York Stock Exchange (NYSE) onder het ticker symbol “BE”.