Hoe AI de gezondheidszorg in Europa transformeert

17 september 2024 Consultancy.nl

De snelle opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) kan de gezondheidszorg op meerdere vlakken transformeren, schrijft Lalit Karwa van IT-advieskantoor Tata Consultancy Services.

Het Europese gezondheidszorgsysteem verkeert in een crisis. Factoren zoals complexe financieringsmodellen, stijgende zorgkosten en een geschat tekort van ongeveer 2 miljoen zorgmedewerkers maken het steeds uitdagender om de Europese gezondheidseconomie overeind te houden.

Bovendien wordt dit probleem verergerd door de vergrijzende bevolking van Europa, iets dat in sommige landen al een enorme druk op de nationale gezondheidszorg legt.

Het goede nieuws is dat het gebruik van kunstmatige intelligentie kan helpen om enkele van deze uitdagingen te verhelpen, de algehele kwaliteit van de zorg te verbeteren en zorgprofessionals te ondersteunen bij het leveren van de best mogelijke zorg. Volgens een recent rapport van Tata Consultancy Services verwacht bijna driekwart van vijftien vooraanstaande internationale futuristen (72%) dat AI een aanzienlijke en positieve impact zal hebben op de gezondheid en het welzijn van werknemers.

AI heeft nu al het potentieel om de Europese gezondheidszorg ingrijpend te transformeren, mits er voldoende steun is vanuit zowel de publieke als de private sector en de juiste strategieën worden gevolgd. Van preventie en diagnose tot gepersonaliseerde behandelingen en efficiëntieverbeteringen: AI biedt een breed scala aan oplossingen voor de uitdagingen waar de Europese gezondheidszorg voor staat.

Preventieve zorg

Zo is een van de meest veelbelovende toepassingen van AI in de gezondheidszorg de voorspellende analyse die bijvoorbeeld kan worden ingezet voor preventiedoeleinden. Hierbij is een verschuiving zichtbaar richting Ambient AI. Ambient AI is onopvallend maar alomvattend; het leert en ontwikkelt door gegevens te verzamelen en te verwerken op de achtergrond, zonder menselijke tussenkomst.

Hierbij wordt gebruikgemaakt van machine learning-algoritmen om grote hoeveelheden gegevens uit elektronische medische dossiers, wearables en andere bronnen te analyseren met als doel potentiële gezondheidsproblemen te voorspellen voordat ze kritiek worden.

AI kan dus prestaties en het welzijn van patiënten monitoren, waardoor zorgverleners proactieve maatregelen kunnen nemen om ziekten te voorkomen en ziekenhuisopnames te verminderen. Door potentiële gezondheidsproblemen vroegtijdig te identificeren, kunnen zorgverleners de druk op het zorgsysteem verminderen en de uitkomsten voor patiënten verbeteren.

Gepersonaliseerde zorg

Een andere manier waarop AI Europese zorgmedewerkers kan ondersteunen, is door middel van gepersonaliseerde geneeskunde. Dit houdt in dat behandelplannen worden afgestemd op individuele patiënten op basis van hun genetische samenstelling, medische geschiedenis en levensstijlfactoren, wat kan leiden tot effectievere behandelingen en betere resultaten.

Hoe AI de gezondheidszorg in Europa transformeert

Lalit Karwa is hoofd van TCS Pace, onderdeel van Tata Consultancy Services

Door artsen te helpen grote hoeveelheden gegevens te analyseren en patronen en correlaties te identificeren die voor het menselijk oog misschien niet zichtbaar zijn, kan AI kostbare tijd besparen. Dit stelt artsen in staat om meer gepersonaliseerde ondersteuning te bieden aan een groter aantal patiënten. AI kan bijvoorbeeld worden gebruikt om genetische mutaties te identificeren die het risico van een patiënt op het ontwikkelen van bepaalde soorten kanker kunnen verhogen.

Zorgverleners kunnen vervolgens gepersonaliseerde behandelingsplannen ontwikkelen voor deze patiënten.

Lees ook: Nederlandse ziekenhuizen zetten stappen met AI-projecten.

Het creëren van branche-specifieke AI-taalmodellen

Om wachttijden te verkorten, onderzoeken veel Europese landen, waaronder Duitsland, Frankrijk en Zweden, het gebruik van technologieën zoals AI en telemedicine om de efficiëntie te verhogen en de druk op zorgverleners te verminderen. AI-gestuurde virtuele assistenten kunnen bijvoorbeeld bijdragen aan het verlichten van de Europese zorgcrisis door de toegang tot zorg te verbeteren.

Bijna de helft van de zorginstellingen (46%) is van plan om branche-specifieke grote taalmodellen (LLM’s) te ontwikkelen om deze mogelijkheid te realiseren.

Deze virtuele assistenten kunnen patiënten helpen met routinetaken, zoals het plannen van afspraken, het bijvullen van recepten en het beantwoorden van eenvoudige gezondheidsvragen. Dit kan zorgverleners de ruimte geven om zich te concentreren op complexere gevallen.

Lees ook: Vier manieren waarop AI en RPA de zorgadministratie kunnen verbeteren.

Daarnaast kan AI worden gebruikt om frauduleuze claims en factureringspraktijken op te sporen, wat kan helpen om de zorgkosten te verlagen en de algehele kwaliteit van de zorg te verbeteren. Zorgfraude is namelijk een groot probleem in Europa en kost jaarlijks miljarden euro’s.

Een nieuw tijdperk in de gezondheidszorg

Door gebruik te maken van de kracht van machine learning, ambient AI en andere AI-technologieën kunnen zorgverleners de patiëntresultaten verbeteren, de zorgkosten verlagen en enkele van de uitdagingen van het Europese zorgsysteem verlichten.

90% van de ondervraagde futuristen is optimistisch over de veranderingen die AI zal brengen, en de voordelen van de implementaties zijn duidelijk. Tegelijkertijd wordt de risicoafweging in de gezondheidszorg veel strenger toegepast dan in andere sectoren. Het is daarom van cruciaal belang dat zowel AI-oplossingsproviders als zorginstellingen zich hiervan bewust zijn bij het verkennen van de mogelijkheden van AI om de privacy en veiligheid van patiënten te beschermen.

More on: Tata Consultancy Services
Netherlands
Company profile
Tata Consultancy Services is not a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Tata Consultancy Services is a not a partner of Consultancy.org.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.