Een interim-manager wil ook ergens bij horen

18 april 2024 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

In een wereld die steeds sneller digitaliseert, zoekt de interim-manager juist naar verbinding. Coen Bos, partner bij SDH Executive Search, legt uit waarom veel interim-managers in deze tijd zonder meer onderdeel willen zijn van een groter geheel om van daaruit verder te kunnen groeien.

De tijdelijke inzetbaarheid van expertise behelst een markt die blijft groeien én zich blijft ontwikkelen. Door de dynamiek in de zakelijke wereld, die steeds meer uitblinkt in snelheid en onvoorspelbaarheid, neemt de behoefte aan hooggekwalificeerde managementprofielen voor specifieke opdrachten toe.

Dit brengt echter ook uitdagingen met zich mee voor de interim-managers zelf, die door deze dynamiek ook een hoge druk en een continue ontwikkelbehoefte ervaren.

Een interim-manager wil ook ergens bij horen

Coen Bos is partner bij SDH Executive Search

Voelt een interim-manager zich dan comfortabel op zekere afstand van de opdracht en opdrachtgever? Dat lijkt maar zo. Elke interim-manager wil in deze tijd zonder meer onderdeel zijn van een groter geheel, om van daaruit verder te kunnen groeien.

De interim-managementmarkt is groeiende en een daling is voorlopig niet in zicht. Dat blijkt uit recent onderzoek van de Raad voor Interim Management en ZIPconomy. Schaarste op de arbeidsmarkt wordt als voornaamste reden genoemd, maar tegelijkertijd zien we dat de waaier aan toepassingsgebieden enorm is.

Er is een brede behoefte aan uiteenlopende expertises én persoonlijkheden voor complexe situaties. Soms moet er met een stormram schoon schip worden gemaakt om van daaruit verder te kunnen bouwen. Een andere keer moet een proces worden geoptimaliseerd met de specifieke blik van iemand die zijn of haar hele werkende leven volledig hieraan wijdt. Of het kan zijn dat er op topniveau een stoel moet worden warm gehouden tot er een definitieve invulling is gevonden.

De interim-manager als vakmens

Waar een interim-manager in beeld komt, is steevast een behoefte aan specialistische kennis, een groot probleemoplossend vermogen en daadkracht die leidt tot impactvolle consequenties. Het snelle schakelen en de strategisch blik die hierbij horen zijn niet iedereen gegeven. Over het algemeen is een interimmanager daarom overgekwalificeerd voor de opdracht die moet worden ingevuld, en dat is ook nodig.

Overgekwalificeerd betekent niet dat je het allemaal al een keer gedaan hebt. Het gaat met name over de toolbox die je hebt opgebouwd vanuit de span of control die je hebt gehad, levenslessen die je hebt moeten leren uit precaire situaties en/of je unieke expertise in een specifieke niche.

Het is met name de combinatie van die toolbox en de flexibele inzetbaarheid ervan die interim-management zo bijzonder maakt. Een interim-manager moet snel kunnen schakelen en zich vanaf dag één kunnen verankeren in een bedrijf om serieus genomen te kunnen worden en vertrouwen uit te stralen. Daarom is interim-management zonder meer een vak en is een interim-manager niets minder dan een vakmens.

“Wie je bent als mens weegt niet zelden even zwaar als wat je kan.”

Bij het rooskleurige toekomstbeeld voor de interimbranche hoort echter ook een kanttekening. De dynamiek in het huidige economische klimaat en de grillen van de VUCA-wereld dwingen interimmanagers tot waakzaamheid en nog meer flexibiliteit. Zo is het als interim-manager belangrijk om inzetbaar te zijn of te worden in verschillende sectoren, wordt er steeds meer nadruk gelegd op het belang van soft skills en is personal branding een absolute must.

Wie je bent als mens weegt niet zelden even zwaar als wat je kan. Daar zit voor veel interim-managers nog veel potentie qua vakontwikkeling.

Een platform om te excelleren

In vrijwel alle gevallen wordt een interimmanager ingeschakeld na bemiddeling door een bureau, dat de juiste interim-manager op basis van expertise en persoonlijkheid koppelt aan een opdracht én een organisatie.

In die manier van werken is een duidelijke trend waar te nemen. Waar traditioneel gezien bureaus transactiegericht handelen en zich terugtrekken wanneer alle handtekeningen zijn gezet, is er een nieuwe generatie die een structurele verbinding onderhoudt met zowel opdrachtgevers als interimmanagers én investeert in de interim-managers uit hun netwerk.

Het bureau dat zich ontwikkelt tot platform waarop interim-managers hun interim-vakkennis kunnen vergroten, een vangnet vinden voor complexe situaties en een warm netwerk met zielsverwanten kunnen uitbouwen, is dé toekomst

Dit sluit naadloos aan bij de dynamiek in het huidige economische klimaat, maar ook bij de primaire behoefte van elk mens om ergens bij te willen horen. Het hoort bij het werk van een interim-manager dat die zich op de werkvloer geen volledig onderdeel voelt van de organisatie waar een opdracht moet worden uitgevoerd.

Voor de hoge verwachtingen die eigen zijn aan het werk, de continue verplichting om te presteren en de noodzaak om relevant te blijven, liggen er grote kansen in het vangnet dat bureaus kunnen bieden. Een groter geheel waar je als interim-manager onderdeel van kan zijn en een veilige haven vindt om vanuit te vertrekken maar ook weer terug te komen, is wat het interim-management van de toekomst alleen maar beter zal maken.