Emina Halilovic over haar ervaringen bij ZICHT Consultants

17 april 2024 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

Emina Halilovic is bijna twee jaar in dienst bij ZICHT Consultants. We gingen met haar in gesprek over haar keuze voor ZICHT Consultants, haar ervaringen in de consultancy en haar belangrijkste geleerde lessen.

Met vier jaar ervaring in projectmanagement op zak koos Emina Halilovic in de zomer van 2022 voor een overstap naar ZICHT Consultants. Haar keuze werd gedreven door de platte organisatiestructuur, de samenwerking binnen opdrachten en de mogelijkheid om intern bij te dragen aan de verdere ontwikkeling van de organisatie.

Bij ZICHT Consultants werkt Emina aan diverse opdrachten, vooral op het gebied van project-, programma-, en portfoliomanagement. Begin dit jaar maakte ze promotie naar Senior Consultant.

Emina Halilovic over haar ervaringen bij ZICHT Consultants

Hoi Emina, welke boeken, films of tv-series hebben je de meest waardevolle inzichten gegeven over het bedrijfsleven of consulting?

“Dat zijn er meerdere, maar een recent voorbeeld is de film Moneyball. Het verhaal draait om Billy Beane, algemeen directeur van een honkbalteam, die een radicale benadering van teambuilding hanteert. Hij schuift traditionele scoutingmethoden terzijde en experimenteert met nieuwe strategieën om zijn team te versterken.”

“Wat ik uit het verhaal haal, zijn de innovatieve benaderingen en het belang van durven experimenteren met nieuwe strategieën, in plaats van vast te houden aan het ‘oude en vertrouwde’. Daarnaast valt de nadruk op datagedreven besluitvorming op, een beweging die we bij onze klanten zien, maar die nog vaak een uitdaging vormt. Denk aan uitdagingen zoals eerst de data op orde krijgen, omdat een (groot) deel van de data niet compleet of juist is.”

“Tot slot zie je in de film hoe het overwinnen van weerstand tegen verandering echt een doorslaggevende factor is voor succes. Dit zie ik ook als de belangrijkste factor binnen onze projecten. We kunnen iets goeds bedenken, implementeren en overdragen, maar het wordt pas echt een succes als het wordt geadopteerd en gebruikt binnen de organisatie.”

Welke eigenschap in een collega waardeer je het meest tijdens een consultingproject, en waarom?

“Wat ik erg waardeer is het hebben van een collega in het team die af en toe op de rem kan trappen. Van nature ben ik meer een doener en kom ik al sneller in de actiestand. Ik geloof dat dit een mooie aanvulling is: snelheid brengen in een project, maar tegelijkertijd ook afremmen om te evalueren: zetten we nog steeds de juiste stappen? Moeten we ons plan nog bijstellen?”

“Daarom is het ook belangrijk om zorgvuldig na te denken over welke mensen je samenbrengt op een project, welke collega’s vullen elkaar goed aan.”

Wat zou je adviseren aan nieuwkomers in de consultancybranche op basis van je eigen ervaringen?

“Aan nieuwkomers zou ik vier geleerde lessen willen meegeven. Ten eerste: documenteer alles. Niet alleen de eindresultaten van je opdracht, maar ook het proces, genomen besluiten en communicatie. Dit is niet alleen handig voor jezelf, maar zorgt ook voor transparantie en kennisdeling binnen het team en met de opdrachtgever.”

“Ten tweede: stel prioriteiten. Je staat vaak voor verschillende beslissingen met betrekking tot projectomvang en deadlines. Het is essentieel om prioriteiten te stellen om overbelasting te voorkomen en de kwaliteit van je werk te bewaken.”

“Ten derde: betrek de klant. Neem je opdrachtgever actief mee in de voortgang. Zelfs als de opdrachtgever druk is, is regelmatige en duidelijke communicatie van belang voor transparantie. Daarnaast stelt het je in staat mogelijke zorgen aan te pakken en indien nodig verwachtingen bij te stellen.”

“Tot slot: manage voortdurend verwachtingen. Zoals al kort bij punt drie benoemd, is het cruciaal om voorafgaand aan een opdracht, maar ook zeker tijdens de uitvoering ervan, de verwachtingen te bespreken en indien nodig bij te stellen. Doe dit zo vaak als nodig is!”

Consultants hebben vaak te maken met veel jargon. Wat is je favoriete consulting/kantoorterm en waarom? 

“Niet per se mijn favoriet, maar ik betrap mezelf erop dat ik heel vaak het woord ‘alignen’ gebruik: ‘alignen van teams’ of ‘alignen van strategieën’, dus ervoor willen zorgen dat iedereen op één lijn zit. Eigenlijk is het als het afstemmen van een groep mensen op dezelfde radiofrequentie, zodat iedereen hetzelfde nummer hoort.”