Sergio Fernandez (LSSP): ‘Mensen inspireren en helpen groeien geeft voldoening’

08 april 2024 Consultancy.nl

Met een passie om organisaties te helpen bij continu verbeteren, sloot de ervaren business consultant en trainer Sergio Fernandez zich bijna zes jaar geleden aan bij Lean Six Sigma Partners (LSSP). In gesprek met Consultancy.nl blikt hij terug op zijn keuze voor het consultancy- en trainingsbureau en vertelt over zijn ontwikkeling.

In zijn loopbaan van ruim twintig jaar heeft Sergio Fernandez consequent waarde toegevoegd aan organisaties door processen te verbeteren en duurzame veranderingen te realiseren.

Als doorgewinterd procesoptimalisatie- en Lean Six Sigma-specialist (Master Black Belt) heeft hij ruime ervaring in onder meer business process management, continu verbeteren en het begeleiden van verandertrajecten.

Sergio Fernandez (LSSP): 'Mensen inspireren en helpen groeien geeft voldoening'

De afgelopen jaren was hij actief als business consultant voor het Consultancyhuis, eerder jarenlang voor O&I. In rollen als business consultant, transitiemanager en procesontwerper zette hij zich in voor grote bedrijven als Eneco, Alliander en de Belastingdienst.

Gevraagd naar de rode draad in zijn lange consultancyloopbaan, blikt Fernandez enthousiast terug op het brede werkveld waarin hij zich al jaren begeeft. Daarbij benadrukt hij een kwaliteit die daarin essentieel is.

“Als consultant moet je flexibel en adaptief zijn om effectief te kunnen navigeren door de verschillende uitdagingen en dynamieken die zich voordoen”, geeft hij aan. “Niets is hetzelfde als de vorige opdracht. Daarnaast heb ik geleerd dat mijn mensgerichte benadering de basis vormt voor het creëren van duurzame relaties met opdrachtgevers en succesvolle opdrachten.”

Focus op wat energie geeft

Zo’n vijfenhalf geleden, Sergio was op dat moment vanuit zijn eerdere werkgever actief als Lean Coach bij een energiepartij, kwam hij tot het besef dat hij een nieuwe uitdaging ambieerde. Zijn oog was gevallen op Lean Six Sigma Partners (LSSP), een consultancy- en trainingsbureau gespecialiseerd in continu verbeteren en verandermanagement.

“Ik wilde meer focus in mijn opdrachten en mij voornamelijk bezighouden met thema’s waar ik energie van krijg”, vertelt Sergio. “In de klussen die ik had gedaan zag ik dat ik dit het beste voor elkaar kreeg wanneer ik klussen deed op het gebied van procesoptimalisatie waarbij de mens centraal stond.”

De specialisatie van LSSP in dit vakgebied maakte het bureau dan ook “een logische keuze”, zo laat hij weten. “Bovendien is het voordeel dat je je hierdoor ook veel sneller kunt specialiseren in het Lean Six Sigma-vakgebied dan bij een ‘wij doen alles’-bureau.”

Unieke uitdagingen en leermomenten

Van zijn keuze voor LSSP heeft Fernandez geen moment spijt gehad. De afgelopen zes jaar heeft hij een “mooie ontwikkeling doorgemaakt en veel geleerd”, zo geeft hij aan. “LSSP heeft mij de mogelijkheid gegeven om aan enorm veel diverse advies- en trainingstrajecten deel te nemen, elk met zijn eigen unieke uitdagingen en leermomenten.”

“Elk traject, of het nu succesvol was of niet, bood waardevolle leermogelijkheden.”

Als consultant en trainer heeft hij bovendien mogen werken aan uitdagende verbetervraagstukken van klanten van het zestienkoppige consultancy- en trainingsbureau. “De meeste voldoening haal ik uit trainingen of opdrachten waarbij mensen hebben laten weten dat mijn begeleiding toegevoegde waarde heeft gehad en dat ze geïnspireerd zijn geraakt door mijn aanpak en het resultaat. Het is ontzettend bevredigend om te horen dat mijn inspanningen hebben bijgedragen aan hun groei, ontwikkeling en motivatie.”

Ondertussen blijft hij zelf ook voortdurend groeien. “En hoewel niet elk traject vlekkeloos verliep, ben ik trots op mijn betrokkenheid bij elk van hen. Elk traject, of het nu succesvol was of niet, bood waardevolle leermogelijkheden en hielp mij mijn vaardigheden als consultant verder te ontwikkelen.”

“Het zijn juist de uitdagingen en de lessen die ik heb geleerd uit de minder succesvolle trajecten die mij hebben gevormd tot de consultant die ik vandaag ben”, geeft hij aan. “Ik ben dankbaar voor de alle kansen die ik heb gekregen om te groeien en te leren, ongeacht het resultaat.”

Gelukkig verlopen de meeste trajecten uitstekend. Zo was Fernandez bijvoorbeeld vorig jaar vanuit LSSP betrokken bij een overheidsorganisatie die lean operationeel management wilde implementeren.

“Onze rol was om de teams te begeleiden zodat ze de benodigde kennis en kunde ontwikkelen om de werkwijze zélf toe te passen in hun dagelijkse operatie. Als een olievlek heeft de methodiek zich verspreid binnen de organisatie”, laat hij trots weten.

Erkende standaard

In zijn jaren bij bij LSSP heeft Fernandez gezien hoe Lean Six Sigma steeds breder wordt omarmd binnen het bedrijfsleven. “We zien dat het vakgebied zich heeft uitgebreid van een niche binnen organisaties tot een breder erkende en toegepaste standaard binnen alle lagen van organisaties.”

“Het wordt nu ook veel meer gezien als een standaard competentie waar je als medewerker over moet beschikken”, legt hij uit. “Kijk maar naar een gemiddelde vacature: kennis en kunde ten aanzien van Lean (Six Sigma) is tegenwoordig geen pre meer maar een minimale vereiste.”

More on: Lean Six Sigma Partners