Moniek Razenberg (LSSP): ‘Mensen helpen groeien, daar krijg ik energie van’
Moniek Razenberg werkt sinds twee jaar voor Lean Six Sigma Partners (LSSP). Bij het in continu verbeteren en verandermanagement gespecialiseerde advies- en trainingsbureau combineert Moniek rollen als adviseur en trainer. “Het is mijn passie om mensen te laten groeien en te helpen in hun professionele ontwikkeling.”
Het is precies die afwisselende combinatie tussen consultancy en het verzorgen van trainingen die haar werk zo interessant maakt, trapt Moniek af: “De veelzijdigheid van mijn werk is wat mij enorm aanspreekt. Elke week is anders.”
“Wanneer mensen mij vragen wat voor werk ik doe, krijg ik vaak de reactie: ‘Zo dat is een leuke baan!’, en dat is het zeker”, benadrukt Moniek, “Als consultant doe ik niet alleen procesoptimalisaties bij klanten, maar geef ik ook trainingen in Lean Six Sigma. Daarnaast coach ik mensen en teams op het gebied van verbeteren en veranderen.”
Voorafgaande aan haar start bij Lean Six Sigma Partners werkte Moniek “jarenlang aan de klantzijde”. Ze vervulde diverse leidende rollen binnen het IT-domein. Meest recentelijk was ze ruim acht jaar actief voor zorgorganisatie ’s Heeren Loo, eerst als IT Account Manager en meer recent als IT Kwaliteits- en Procesmanager. Moniek en haar collega’s werkten bij opdrachtgevers vooral met verbetermethodieken ITIL en Lean (Six Sigma).
Daarvoor bracht Moniek enkele jaren door bij onder meer defensie- en techbedrijf Thales, als IT-projectmanager en IT-business improvement-specialist. In haar vroege loopbaan vervulde ze bovendien enkele IT-consultancy- en IT-accountmanagementrollen. In totaal beschikt Moniek over ruim vijftien jaar aan ervaring in het efficiënt inrichten van processen.
De klant staat centraal
In de projecten waar ze in al die jaren aan heeft mogen werken, stond altijd “de klantwaarde centraal”, geeft Moniek aan. Ze legt de link met verbetermethodiek Lean Six Sigma: “Daarin staat de klant ook centraal. De feedback van je klant vertalen naar meetbare klanteisen is een eerste vereiste voor een succesvol verbeterproject. Ik heb in de praktijk gezien dat dit een positief effect heeft op de klanttevredenheid, évenals de medewerkersbetrokkenheid en het bedrijfsresultaat.”
Haar jarenlange ervaring zet Moniek inmiddels alweer ruim twee jaar in bij Lean Six Sigma Partners, in de rol van Lean Six Sigma consultant & trainer. Trots kijkt ze terug op de vele geslaagde trainingen die ze in de afgelopen periode heeft mogen helpen verzorgen, en waar “de cursisten met energie en nieuwe inzichten weggingen”, vertelt Moniek met een glimlach.
Vertrouwde en veilige leeromgeving
Tijdens de trainingen die ze geeft, besteedt Moniek altijd eerst aandacht aan de persoon achter de deelnemer. “Ik heb geleerd dat dit positief bijdraagt aan de groepsdynamiek en dat mensen beter presteren in een vertrouwde en gezonde leeromgeving. Dit doe ik dan bijvoorbeeld in de voorstelronde, waar ik deelnemers ook vraag iets te vertellen over iets wat niet op hun cv staat, zoals hobby’s, sporten et cetera.”
Terugblikkend op een van de trainingen, vertelt ze hoe de cursisten tegen het einde ervan lieten doorschemeren hoezeer ze de groep zouden gaan missen. “Iedereen liet elkaar in zijn waarde en deelde ervaringen. Samen zijn ze gegroeid in het voeren van prestatiedialogen en het toepassen van verbeteraanpakken voor procesoptimalisaties”, schetst Moniek de onderlinge betrokkenheid.
De cursisten hadden zelfs een leuk bedankje geregeld voor Moniek (zie foto). “Dat vond ik heel attent van ze en dat maakt dat ik met zoveel plezier voor zo’n groep mag staan! Het is mijn passie om mensen te laten groeien en te helpen in hun professionele ontwikkeling.”
Professionals de fijne kneepjes van Lean Six Sigma bijbrengen biedt Moniek vooral ook veel voldoening door het pragmatische karakter van de methodiek.
“Het mooie van Lean Six Sigma is dat het verbetermethodieken en tools geeft om direct aan de slag te gaan met procesoptimalisatie”, geeft ze aan. “Samen met mensen stappen zetten en resultaten boeken geeft mij veel energie. Hierbij ontstaat een echte win-win voor klanten en de organisatie zelf.”
Meer aandacht voor verandermanagement
Net als zoveel gebieden in de snel veranderende wereld van vandaag, blijft ook het Lean Six Sigma-vakgebied zich continu ontwikkelen. En dat beseffen Moniek en haar collega’s bij LSSP maar al te goed.
Zo wijst Moniek er tot slot op dat, naast de reeds genoemde methodische kant van verandering, er ook steeds meer aandacht wordt geschonken aan het verandermanagementaspect, oftewel de menselijke kant van verandering.
“Hierbij kun je denken aan het creëren van een gedeelde noodzaak voor verandering, het ontwikkelen van een heldere verandervisie, het omgaan met weerstand en het coachen van teams en individuen door veranderprocessen”, aldus Moniek.