CEO’s optimistischer over vooruitzichten en zetten innovatie op #1
CEO’s overal ter wereld zijn optimistisch over de vooruitzichten voor de komende drie jaar. Terwijl bedrijven nog te maken allerlei crises binnen hun respectievelijke markten, durven CEO’s al verder vooruit te kijken – en dan vooral naar de enorme kansen die artificial intelligence en digitalisering met zich meebrengen.
Uit de 2024-editie van de CEO Insights Study van Arthur D. Little komt naar voren dat topbestuurders weer positief naar de toekomst kijken. Vorig jaar liet 22% van de CEO’s weten dat ze positief gestemd waren over de wereldwijde economische vooruitzichten, dat percentage is nu verdrievoudigd naar 66%.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er geen uitdagingen zijn. Die zijn er namelijk volop: van geopolitieke conflicten en supply chain-problemen tot stijgende kosten door de enorme inflatie en de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt. Desondanks richten de ondervraagde CEO’s het vizier vooral op groei – zij zien de disruptie in de markt juist ook als een kans voor groei en verbetering.
Vooral in de grote Europese economieën tonen de CEO’s zich positiever gestemd dan een jaar geleden. Toch zijn topmannen en topvrouwen op het Europese continent over de hele linie nog relatief terughoudend: 55% verwacht betere vooruitzichten. Ter vergelijking: in Azië ligt dit percentage op 78%.
De nog altijd voortdurende oorlog in Oekraïne legt vanzelfsprekend een zware wissel op het sentiment onder Europese topbestuurders.
Innovatie op #1
CEO’s zien technologische innovatie als de belangrijkste factor voor het realiseren van toekomstige groeiplannen, met flinke afstand van andere thema’s als supply chain en grondstof- en energieprijzen.
“Innovatie is essentieel om de problemen in de wereld te overwinnen en kansen te realiseren”, zegt Ignacio García Alves, Chairman en CEO van Arthur D. Little. “CEO’s zijn het erover eens dat door AI en menselijke vaardigheden samen te voegen, ze kunnen innoveren en vooruitgang kunnen boeken. Zodoende kunnen ze toekomstig succes voor hun bedrijven en de gehele samenleving verzekeren.”
Het overgrote merendeel van de door Arthur D. Little ondervraagde leiders liet weten dat het niet langer meer de vraag is óf er in opkomende technologieën geïnvesteerd dient te worden, maar eerder wanneer en hoe.
Kunstmatige intelligentie en automatisering staan bovenaan de investeringslijst. 96% van de CEO’s heeft AI al in de een of andere vorm omarmd, hoewel het in veel gevallen lijkt te gaan om enkel een vroege adoptiefase.
Lees ook: Gen AI kan komende 10 jaar €85 miljard toevoegen aan Nederlandse bbp.
Het toepassen van AI lijkt vooral te draaien om het verhogen van de efficiency. AI-tools zoals ChatGPT of Copilot kunnen routinematige taken automatiseren, waardoor medewerkers tijd kunnen vrijmaken voor meer waardetoevoegende activiteiten. Ook kan AI bijdragen aan het verbeteren van de customer service, kennismanagement of het besluitvormingsproces.
Andere technologieën die door de CEO’s worden aangemerkt als aanjagers voor innovatie zijn cloud, quantum computing en robotic process automation.
Op de prioriteitenlijst voor 2024 staan verder thema’s als het verbeteren van de duurzaamheidsprestaties van hun organisatie, het versterken van de supply chains en het implementeren van nieuwe operationele modellen en samenwerkingsverbanden. En dat alles om de almaar groeiende concurrentie het hoofd te kunnen bieden.
“Het onderzoek laat zien dat, hoewel CEO’s accepteren dat de omstandigheden volatiel en turbulent blijven, ze geloven dat een combinatie van veerkrachtige operationele structuren, duidelijke strategieën, innovatie, kunstmatige intelligentie en het omscholen van hun personeel hun organisatie in staat zal stellen om ook in de duurzame markt van morgen te kunnen blijven floreren.”