Lindy ter Haar over haar werk als adviseur in facility management

29 maart 2024 Consultancy.nl

Lindy ter Haar nadert haar driejarige jubileum bij HEYDAY Consultancy. Hoe kwam ze terecht bij de firma? En wat vindt ze het leukste aan haar werk als adviseur in het facility management-werkveld?

“Mijn grote droom was stewardess worden”, trapt Lindy af. Na het voltooien van haar eerste opleiding vloog ze aanvankelijk ook zo’n drie maanden voor Transavia. “Ik realiseerde me echter dat ik niet mijn hele leven stewardess wilde zijn.”

Een uitdaging binnen de facility management-branche lag meer in lijn met haar idealen. Zo besloot ze een bachelor in Facility Management in duale vorm te volgen aan de HAN in Nijmegen. Tijdens de start van de opleiding ging ze aan de slag op de FM-afdeling van de gemeente Doetinchem. “Wat mij toen vooral aansprak was de soft services-kant van deze functie”, blikt Lindy terug.

Lindy ter Haar over haar werk als adviseur in facility management

Bij gemeente Doetinchem deed Lindy uitgebreide ervaring op met ‘het nieuwe werken’ en het ontwikkelen van een nieuw cateringconcept. Ook ondersteunde ze diverse verbeterinitiatieven. Met die ervaring op zak stapte ze vervolgens over naar facilitair dienstverlener Facility Service, waar ze bij diverse opdrachtgevers in de keuken mocht kijken. “Denk aan Natuurmonumenten, VolkerRail en Slachtofferhulp”, aldus Lindy.

Het was in die tijd dat ze erachter kwam dat een adviseursrol goed bij haar past. “Ik vind het vooral leuk dat ik bij verschillende bedrijven binnen mag kijken met een frisse blik. Als consultant mag ik een duidelijke mening hebben en die ook daadwerkelijk uiten. De adviseursrol past mij erg goed. Ik vind het leuk om zaken te analyseren en te doorgronden om vervolgens met verfrissende ideeën te komen.”

Opdrachtgevers verder helpen

Na verschillende stappen in haar carrière, onder andere bij ArrangeGroup en gemeente ’s-Hertogenbosch, kwam Lindy terecht bij HEYDAY Facility Management. HEYDAY is een van de grootste dienstverleners binnen het facility management-vak. Lindy maakt deel uit van de adviespraktijk: HEYDAY Consultancy.

“Ik heb de afgelopen jaren aan verschillende opdrachten mogen werken bij HEYDAY Consultancy. Denk aan het uitwerken van service design thinking, verhuizingen en de inrichting van kantoorpanden. Deze diversiteit spreekt me erg aan.”

Eén van de projecten waar Lindy aan werkte was voor een woonstichting. Daar adviseerde ze over de professionalisering van de facilitaire afdeling. “Het team van de opdrachtgever was vooral bezig met operationele werkzaamheden. We hebben ze geholpen met het formuleren van een visie en een missie voor de afdeling. Vervolgens gaven we advies over hoe de visie vertaald kon worden naar tactische doelstellingen en het operationaliseren ervan.”

“De beste ideeën ontstaan als de eindgebruiker betrokken is in het proces van vernieuwing en verandering.”

Een ander mooi voorbeeld is het ontwikkelen van een hybride werkplekconcept voor een grote gemeente in het noorden van het land. Van het enthousiasmeren van diverse directies, tot het uitvoeren van onderzoek, tot het ontwerpen: deze opdracht omvat alles. “Dat is wat het werken bij HEYDAY zo leuk maakt. Je krijgt mooie kansen en kunt opdrachtgevers écht verder helpen!”

Werken aan je specialisme

Ook is Lindy erg blij met de continue focus van HEYDAY Consultancy op de ontwikkeling van collega’s. Het bureau biedt medewerkers een uitgebreid pakket aan opleidingsinitiatieven, persoonlijke mentoring vanuit senior adviseurs en een platform waar medewerkers zich kunnen verdiepen in de thema’s waarin ze geïnteresseerd zijn. Lindy krijgt ook de kans om haar masteropleiding verder af te ronden bij HEYDAY.

Ze is aangesloten bij het Ontwikkellab Organisatie & Optimalisatie, één van de vijf labs binnen de firma. “Deze labs richten zich op het ontwikkelen van producten en diensten, het borgen van kennis en het inzetten van expertise om klanten én collega’s te helpen met specifieke vraagstukken rondom een centraal thema. Bij het lab Organisatie & Optimalisatie zijn we druk met de ontwikkeling van nieuwe producten, trainingen, scans en dienstverleningsconcepten.”

Hoe kan een facility-afdeling echt luisteren naar de eindgebruiker? En hoe zorg je voor een optimale facility management experience? Vraagstukken die Lindy fascineren en waar ze zich in haar werk graag mee bezighoudt: “Ik hoor regelmatig dat mensen de merkbeleving van het bedrijf waar ze werken missen in hun werkomgeving. Of dat een werkplekconcept niet volledig aansluit bij de gewenste manier van werken.”

“Om dit voor elkaar te krijgen, moeten organisaties een cultuur weten te creëren waarin de eindgebruiker centraal staat. Dit vergt aanpassingen op alle niveaus, van strategisch tot operationeel niveau”, stelt Lindy.

Soms vraagt dit ook een andere manier van kijken naar de dienstverlening vanuit de facility manager, geeft Lindy tot slot aan: “Facilitair managers werken vaak al langere tijd binnen een organisatie en hebben daardoor soms een blinde vlek op het gebied van wensen van de eindgebruikers. Mijn doel is om hun ogen te laten openen, door te laten zien dat de beste ideeën ontstaan als de eindgebruiker betrokken is in het proces van vernieuwing en verandering.”

More on: HEYDAY Consultancy
Netherlands
Company profile
HEYDAY Consultancy is a Netherlands partner of Consultancy.org