ExecutiveLab helpt NextEnergy met opschalen van 5 naar 50
Wegens harde groei had startup NextEnergy de behoefte om de organisatie snel op te schalen. Het besloot ExecutiveLab in te schakelen voor ondersteuning. Na een samenwerking van zo’n acht maanden kijken de partners tevreden terug op het geslaagde traject.
Het in Utrecht gevestigde NextEnergy richt zich op het stimuleren van duurzaam energieverbruik en het leveren van groene energie aan consumenten.
Het bedrijf onderstreept het belang van bewustwording over energieoverschotten en biedt consumenten dynamische prijzen aan, waardoor deze slim kunnen omgaan met hun energieverbruik. Ook streeft de startup naar goedkopere energieprijzen door efficiëntie en minimalisatie van operationele kosten.
In navolging van een periode van sterke groei – volgens de oprichters van NextEnergy ligt er echter nog “veel meer groei” in het vooruitzicht – drong bij de energieleverancier het besef door dat er een professionaliseringsslag moest worden gemaakt op gebied van recruitment en HR. Het volledige recruitmentproces moest worden gestructureerd en geoptimaliseerd, van sourcing tot de inhuur- en onboardingprocessen.
“We waren binnen NextEnergy hard aan het bouwen aan ons team”, herinnert Gijs Wubbe zich, een van de twee oprichters. “We hadden behoefte aan ondersteuning en ontzorging op het gebied van recruitment.”
Geheel toevallig liep hij Fabienne Rogers van ExecutiveLab tegen het lijf – de twee hadden in het verleden ook al samen gewerkt vanuit andere organisaties. Al gauw was duidelijk dat ze wilden samenwerken.
“Via ons RecruitmentLab helpen we bedrijven met het professionaliseren van hun recruitmentafdeling”, zegt Rogers. “Zie het als een in-house recruitment consultancydienst – we adviseren over het hele proces.”
“Doel is recruitment voorspelbaar en schaalbaar te maken, als versneller van groei – op een kostenefficiënte manier. En natuurlijk op een manier die in lijn is met de employer branding en waarbij de kandidatenexperience centraal staat.”
Na een verkenningsfase hebben de partners gezamenlijk gewerkt aan allerlei verbeteringen. “Aan de hand van verschillende sessies met de organisatie, werden verbeterpunten geïdentificeerd. Hierna zijn we gelijk aan de slag gegaan met de quick wins”, vertelt Rogers.
Diverse verbeterinitiatieven
Onder de verbeterinitiatieven was onder meer de opgave om de recruitmentprocessen te (her)ontwerpen. Maar ook het opzetten van een efficiënte klantenservice, tot zelfs het implementeren van een Applicant Tracking System behoorde tot de lijst van initiatieven.
Tegelijkertijd werd hard gewerkt aan het opschalen van de recruitmentafdeling – NextEnergy nam op het hoogtepunt in het traject maar liefst 40 professionals aan, in een periode van zes maanden.
“De gestroomlijnde processen van het RecruitmentLab hebben ons geholpen om snel te schalen en te groeien”, blikt Wubbe tevreden terug. “De vruchten van onze samenwerking waren snel te zien en zijn nog steeds zichtbaar.”
De laatste fase van het project omvatte het goed inregelen van het post-consultancytraject. “Als ExecutiveLab vinden we het belangrijk om de kennis over te dragen aan onze opdrachtgevers, zodat ze zelfstandig verder kunnen bouwen met de nieuwe manier van werken. Samen met NextEnergy is onze kennis en kunde overgedragen, waardoor zij nu zelf aan het roer staan van hun continue recruitmentreis.”
RecruitmentLab is de consultancytak van ExecutiveLab, een werving- en selectiekantoor met een sterke staat van dienst in de consultancysector.