Koen Edlinger: ‘Bij Summiteers ervaar ik oprechte interesse in mij als persoon’

15 februari 2024 Consultancy.nl

Na zo’n vier jaar als zelfstandig adviseur te hebben gewerkt, besloot Koen Edlinger onlangs de stap naar het bureauleven te maken. En dat blijkt een uitstekende keuze te zijn: “Bij Summiteers ervaar ik een oprechte interesse in mij als persoon.”

“Met als motto ‘leuke dingen doen met leuke mensen’ helpt Summiteers organisaties bij strategieontwikkeling en strategie-executie”, schrijft Koen op LinkedIn over zijn nieuwe werkgever, waar hij inmiddels alweer twee maanden meedraait als management consultant.

“Zowel qua motto als qua inhoud sluit mijn overstap naadloos aan bij het werk dat ik de afgelopen jaren als zelfstandig adviseur heb gedaan, met als grote verschil dat ik dit vanaf nu samen met een groep collega’s doe.”

Als nieuwkomer binnen het 30-koppige team van Summiteers, krijgt Koen nu niet alleen de kans om met collega’s samen te werken aan projecten en diverse perspectieven te combineren, ook ervaart hij een “steilere leercurve” doordat hij kan sparren met zijn collega’s. De stap naar het bureauleven biedt bovendien vanuit sociaal oogpunt een belangrijk voordeel: “Ik maak graag deel uit van een team en ben graag betrokken bij alle sociale activiteiten.”

“Bovenstaande drie punten heb ik ook als zelfstandige bij klanten ervaren, maar als onderdeel van een organisatie gaat dit net een stap verder en dieper”, constateert hij tevreden.

Strategische projectervaring

De ervaren adviseur brengt een stevig trackrecord in het werken aan strategische projecten mee naar Summiteers, dat hij opbouwde bij uiteenlopende bedrijven. “Als zelfstandig adviseur heb ik de afgelopen vier jaar onder meer MyWheels, een energieleverancier en Focus Learning Journeys bijgestaan met strategische vraagstukken.”

Bij MyWheels leverde Koen bijvoorbeeld een belangrijke bijdrage aan de groei van het autodeelbedrijf richting marktleiderschap. Ook zette hij er de afdeling Data & Analytics op. In zijn samenwerking met een energieleverancier ondersteunde hij door een businessplan op te stellen voor het aanbieden van dynamische energiecontracten, om zo bij te dragen aan de energietransitie.

En bij Focus Learning Journeys hielp Koen bij het opstellen van een toekomstbestendige groeistrategie na een bedrijfsovername. “Wat mij bij al deze klanten extra motiveerde, waren de energie en de scale-up-mentaliteit”, blikt hij terug. “En die herken ik vandaag de dag helemaal terug in Summiteers.”

Inhoud, proces én gedrag

Bij zijn opdrachten draaide het om “een combinatie van inhoud, proces en gedrag”, vertelt Koen, die zijn kwaliteiten op elk van de drie pijlers kon inzetten. Allereerst op de inhoud, zoals bij het ontwerpen en verbeteren van producten. Daarnaast in de vorm van het proces, dat hij gezamenlijk met zijn stakeholders doorliep om vanuit een plan van aanpak een duidelijke structuur neer te zetten binnen de organisatie.

“Het voelde niet als een sollicitatieprocedure, maar als een verkenning naar gezamenlijke interesses en een wederzijdse klik.”

Tot slot lag zijn focus in projecten op een – nog altijd – onderschatte en cruciale component: menselijk gedrag. “Juist doordat medewerkers flexibel waren en bereid waren te leren en zich aan te passen, konden deze organisaties een (hernieuwd) succes worden”, stelt Koen.

Die focus op gedrag is ook één van de fundamentele uitgangspunten van Summiteers. Koen ziet het als een facet waarmee het bureau zich in de markt weet te onderscheiden. En met een achtergrond in psychologie (hij rondde er een bachelor in af), is menselijk gedrag voor hem ook een fascinerend onderwerp.

“Adviseurs beperken zich vaak tot inhoud en proces. Maar als je echt duurzame verandering wil bereiken en mee wil komen in een steeds sneller veranderende wereld, is stilstaan bij gedrag cruciaal”, benadrukt hij.

Neus in de boter

Inhoudelijk matcht Summiteers dan ook uitstekend met de verwachtingen en ervaringen van Koen, die zich de komende tijd bij Summiteers mag toeleggen op een keur aan uitdagende opdrachten.

Het was echter niet enkel de inhoud die hem voor Summiteers deed kiezen. Ook de cultuur speelde een bepalende rol. “Met Summiteers waren de gesprekken vanaf het begin af aan leuk en openhartig. Het voelde niet als een sollicitatieprocedure, maar als een verkenning naar gezamenlijke interesses en een wederzijdse klik.”

Daarnaast liet Summiteers zich ook direct van zijn beste kant zien. “Ik viel met mijn neus in de boter,” vertelt Koen, “aangezien de eerste twee vragen na het ondertekenen van mijn contract waren: ‘Ga je mee op skireis?’ en ‘Neem je je partner mee naar het kerstdiner? Dat zouden we namelijk heel gaaf vinden!’”

En dan zijn er natuurlijk nog zijn nieuwe collega’s, die meteen volop betrokkenheid toonden. “Wat me opviel aan de kennismaking was de oprechte interesse in mij als persoon: ‘Wat doe je buiten je werk? Wat vind je het leukste om te doen? En wat vind je belangrijk in het leven?’ waren enkele van de vragen die ik kreeg voorgelegd.”

“Dat getuigt van een betrokkenheid die verdergaat dan het verwelkomen van een nieuwe collega – van een gemeende interesse in de persoon die daarachter zit”, besluit Koen met een grote glimlach.

More on: Summiteers
Netherlands
Company profile
Summiteers is a Netherlands partner of Consultancy.org