De juiste vaardigheden in huis met workforce skilling

30 januari 2024 Consultancy.nl

Professionals uit alle beroepsgroepen worden doorlopend geconfronteerd met nieuwe vaardigheden. Hoe zorgen organisaties ervoor dat hun medewerkers continu over de juiste vaardigheden beschikken? Lea Milosevic en Tom Rondhout (consultants bij Capgemini Invent) over het belang van workforce skilling.

Uit onderzoek van Gartner blijkt dat maar liefst 70% van de medewerkers aangeeft dat ze momenteel niet over de benodigde vaardigheden beschikken voor hun huidige functie, laat staan de benodigde vaardigheden die ze in de toekomst nodig zullen hebben.

Hierdoor lopen organisaties het risico dat ze niet kunnen meebewegen met de snel veranderende wereld van nu. Het is daarom van belang dat organisaties hun medewerkers klaarstomen voor de toekomst door optimaal gebruik te maken van hun ontwikkelpotentieel.

De juiste vaardigheden in huis met workforce skilling

Voordat we verder ingaan op hoe organisaties een toekomstbestendig personeelsbestand kunnen realiseren, delen we eerst de belangrijke ontwikkelingen en bijbehorende uitdagingen die aanleiding geven voor het omscholen, bijscholen en herscholen van medewerkers.

Digitale transformatie en digitale hard skills

Organisaties moeten snel meebewegen met technologische ontwikkelingen. Medewerkers spelen een cruciale rol bij het succesvol implementeren van digitale transformaties, waarbij zowel digitale hard skills als soft skills van essentieel belang zijn.

Het verwerven van digitale hard skills vereist een investering in de ontwikkeling van vaardigheden als generative AI, cloud computing, web development, cybersecurity, analytics en datamanagement. Deze hard skills zijn onmisbaar in de hedendaagse digitale evolutie.

Een belangrijke uitdaging voor organisaties bij de digitale transformatie en de ontwikkeling van hard skills ligt in het bijhouden van het snel veranderende technologische landschap. Deze snelle veranderingen vereisen niet alleen een investeringen in training en ontwikkeling, maar ook doorlopende inspanningen om de digitale hard skills van medewerkers actueel te houden. Een risico voor organisaties van het gebrek aan digitale hard skills bij medewerkers is het verlies van concurrentievoordeel en verminderde productiviteit.

Het belang van soft skills

Naast digitale hard skills, vormen soft skills een belangrijk aspect in het succesvol doorvoeren van digitale transformaties. Het draait namelijk niet alleen om digitale hard skills, maar ook om de manier waarop medewerkers met elkaar omgaan en in staat zijn om vaardigheden zoals empathie, samenwerking en communicatie effectief toe te passen. De uitdaging met deze trend is het gelijktijdig benadrukken van digitale hard skills en soft skills, die vaak over het hoofd worden gezien.

Organisaties moeten erkennen dat het belangrijk is om medewerkers te trainen in soft skills. Het ontbreken van deze vaardigheden vormt een potentieel risico in het succesvol door kunnen voeren van digitale transformaties in organisaties.

Het is daarom van belang voor organisaties om zowel digitale hard skills als soft skills te ontwikkelen bij hun medewerkers.

Remote & hybride werk

De afgelopen jaren is onze manier van werken sterk veranderd, met de opkomst van remote en hybride werkomgevingen. De uitdaging bij de opkomst van remote en hybride werkomgevingen ligt in het ontwikkelen van digitale communicatie- en teamworkvaardigheden. Dit vraagt om een aanvulling van de bestaande vaardigheden voor communicatie, teamwork en leiderschap.

Naast dat er van leiders wordt verwacht dat ze in hybride omgevingen nog beter communiceren dan voorheen is persoonlijk leiderschap voor medewerkers van groot belang. Het risico is dat wanneer deze vaardigheden niet worden aangeleerd, dit uitdagingen kan opleveren voor zowel teams als individuen die werken in een remote of hybride omgeving.

Krapte op de arbeidsmarkt

In de huidige krappe arbeidsmarkt is het cruciaal voor organisaties om zich te onderscheiden in de strijd om talent. Het bieden van groeikansen en trainingen aan medewerkers is niet alleen belangrijk in het aantrekken van nieuw talent, maar ook om het behouden van medewerkers. Organisaties dienen hoogwaardige leer- en ontwikkelingsprogramma's aan te bieden om potentiële kandidaten aan te trekken en hun medewerkers te behouden die hun vaardigheden willen ontwikkelen.

Onderzoek wijst uit dat 74% van de medewerkers uit de huidige generatie op de arbeidsmarkt (Gen Z en Millennials) eerder geneigd te vertrekken vanwege onvoldoende ondersteuning bij het ontwikkelen van vaardigheden. In tijden van krapte op de arbeidsmarkt is het dus essentieel om te investeren in de ontwikkeling van huidige medewerkers.

Om deze trends en uitdagingen aan te pakken, hebben wij binnen Capgemini Invent een doeltreffende aanpak ontworpen. Met deze skilling aanpak richten we ons op het identificeren, ontwikkelen en waarborgen van vaardigheden. Het doel hiervan is dat medewerkers zowel aan de huidige als toekomstige behoeften van de organisatie kunnen voldoen.

Workforce skilling in de praktijk

Hoe implementeer je een effectieve aanpak om medewerkers fit voor de toekomst te maken? Zorg dan in ieder geval voor een aanpak die niet alleen inzicht biedt in toekomstige benodigde vaardigheden, maar ook een actieplan omvat om deze vaardigheden te ontwikkelen.

Begin met het identificeren van huidige functies en bijbehorende vaardigheden in de organisatie en doe dit aan de hand van een rol- en vaardigheden taxonomie als basis voor de rest van het project. Analyseer vervolgens de verschillen tussen de bestaande vaardigheden en de huidige behoefte. Deze analyse biedt inzichten en aanbevelingen om de huidige vaardigheden binnen de organisatie te versterken.

Kijk daarna naar interne en externe ontwikkelingen en hoe die de toekomstige vaardigheden zullen beïnvloeden. Door huidige en toekomstige vaardigheden te vergelijken, is het mogelijk om tekortkomingen, uitdagingen en risico’s te identificeren. Uiteindelijk levert deze aanpak een meerjarig plan op, waarbij leidinggevenden en HR gedurende het proces kennis en kunde ontwikkelen over workforce skilling.

De aanpak is gericht op het gelijktijdig doorlopen en verankeren van workforce skilling in de organisatie.

Kortom, in een wereld die sneller verandert dan ooit tevoren is de sleutel tot succes het voortdurend ontwikkelen van de vaardigheden van medewerkers. Door te investeren in de groei van medewerkers, wordt niet alleen de retentie en aantrekkingskracht voor nieuw talent versterkt, maar blijft de organisatie ook wendbaar in een competitieve markt. Een investering in vaardigheden nu is een investering in de toekomst.

Over de auteurs

Lea Milosevic is een consultant met expertise in diverse sectoren. Haar focus ligt op het gebied van workforce skilling, strategisch personeelsplanning, verandermanagement en andere HR-gerelateerde onderwerpen.

Tom Rondhout richt zich op vraagstukken op het gebied van workforce skilling, employee experience en organisatie- en verandermanagement. Zijn focus ligt op HR-initiatieven gericht op ingrijpende organisatorische veranderingen, zoals reorganisaties, HR-verbeteringsprogramma's en personeelsgerichte projecten.

More on: Capgemini Invent
Netherlands
Company profile
Capgemini Invent is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Capgemini Invent is a Local partner of Consultancy.org in Netherlands and United Kingdom.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.