Herbruikbare verpakkingen een duurzame kans voor fashionbranche

04 januari 2024 Consultancy.nl

Kledingfabrikanten en -retailers kunnen de ecologische voetafdruk van hun supply chains flink verminderen met het gebruik van herbruikbare transportverpakkingen. Er moeten echter verschillende obstakels worden overwonnen om herbruikbare transportverpakking succesvol in te voeren. Dit blijkt uit een nieuw rapport van Supply Value.

Transportverpakkingsafval vormt binnen de mode-industrie een almaar grotere uitdaging, als gevolg van de wereldwijde toeleveringsketens die tegenwoordig almaar complexer worden. De vraag naar kartonnen verpakkingsmaterialen blijft bovendien toenemen, met een wereldwijde consumptie van ongeveer 200 miljoen ton. Dit resulteert in een forse emissie-uitstoot en heeft negatieve gevolgen voor ecosystemen.

Het verminderen van het gebruik van nieuwe materialen, door het hergebruiken van verpakkingsmaterialen, blijkt bijzonder effectief te zijn in het verlagen van de ecologische footprint van moderetailers. Daarnaast is het relatief kosteneffectief, zo blijkt uit de whitepaper van Supply Value.

Herbruikbare verpakkingen een duurzame kans voor fashionbranche

“Om de milieueffecten van verpakkingen aan te pakken, dienen retailers hun verpakkingspraktijken te heroverwegen”, schrijft het bureau in zijn rapport. “Dit omvat het omarmen van de principes van het 3R-raamwerk: verminderen, hergebruiken en recyclen. Door de hoeveelheid verpakkingsmateriaal te verminderen, herbruikbare transportverpakkingen te introduceren en recycling te bevorderen, kunnen modewinkels hun efficiëntie verbeteren, het gebruik van hulpbronnen verminderen en afval minimaliseren.”

De onderzoekers van Supply Value hielden een enquête onder supply chain-verantwoordelijken binnen de moderetail en vroegen hen naar hun belangrijkste drijfveren voor het gebruik van herbruikbare verpakkingen. Dit zijn het vermijden van verstoringen bij de levering van nieuw kartonmateriaal, kostenverlaging en kunnen profiteren van een duurzame reputatie.

De respondenten noemden daarnaast enkele obstakels, waaronder de investeringskosten, de logistieke uitdagingen rondom retourzendingen en de complexiteit binnen de toeleveringsketens.

“Het is duidelijk dat packaging een belangrijke bijdrage levert aan de hoeveelheid afval vanuit toeleveringsketens en huishoudens, die voortvloeit uit de mode-industrie. Naarmate de sector blijft groeien, gedreven door ‘fast fashion’ en e-commerce, is het de verwachting dat het probleem van afval door transportverpakkingen zal verergeren”, zo concluderen de onderzoekers in het rapport.

“De sleutel tot een succesvolle implementatie van herbruikbare transportverpakkingen ligt in een aantal kritieke succesfactoren”, schrijven de auteurs. Deze omvatten strategische, organisatorische en operationele onderwerpen, zowel binnen de eigen operaties als in de bredere waardeketen bij leveranciers en andere stakeholders.

Supply Value is een adviesbureau uit Zeist gespecialiseerd in supply chain, inkoop en digital. Het bureau werkt samen met retailers en modegroepen om hun activiteiten te verbeteren en te verduurzamen, waaronder op het gebied van transportverpakking.

More on: Supply Value
Netherlands
Company profile
Supply Value is a Netherlands partner of Consultancy.org