Arcadis betrokken bij vernieuwing van 5th Avenue in New York
New York City heeft ingenieurs- en adviesbureau Arcadis ingeschakeld voor de vernieuwing van Fifth Avenue.
Fifth Avenue is een wereldberoemde straat in het stadsdeel Manhattan. De straat begint in het zuiden bij Madison Square Park in de wijk Greenwich. Vanuit daar loopt de drukke New Yorkse verkeersader in een rechte lijn van zo’n tien kilometer naar de Harlem River, het eindpunt van Fifth Avenue.
Het bestuur van New York heeft Arcadis ingeschakeld om het autoverkeer op Fifth Avenue terug te dringen, met als doel om de straat toegankelijker te maken voor voetgangers en fietsers. Onder de naam ‘Future of Fifth’ werkt het stadsbestuur hierbij samen met vier particuliere organisaties uit New York City.
De komende tijd zullen de stoepen van Fifth Avenue worden verbreed en zal er meer groen worden aangebracht in de straat. Daarnaast zullen extra fietspaden worden aangelegd, terwijl het aantal rijstroken voor auto’s zal worden teruggebracht van drie naar twee of één.
Economie heiliger dan auto?
De auto die pas op de plaats moet maken in de grootste stad van de Verenigde Staten: een unieke ontwikkeling, want in de VS is de auto zo ongeveer even heilig als de koe in India. Maar misschien is het laten draaien van de economie in dit land nóg wel heiliger.
Het vernieuwingsproject van Fifth Avenue volgt na een experiment. Vorig jaar rond de feestdagen sloot het stadsbestuur van New York voor een aantal weken een deel van Fifth Avenue af voor autoverkeer. Doel hiervan was om te onderzoeken wat de impact zou zijn op de omzet van winkels en horeca.
Fifth Avenue is één van de duurste winkelstraten ter wereld. Tientallen wereldberoemde merken hebben een vestiging op de boulevard – denk aan Louis Vuitton, Versace, Gucci, Abercrombie & Fitch, Prada, Rolex, Cartier, Apple, Tommy Hilfiger, Armani en Nike.
Betaalbedrijf Mastercard nam na het experiment de kassa’s onder de loep van de winkels in het tijdelijke autovrije, voetgangersvriendelijke deel van Fifth Avenue. Conclusie? In totaal gaven consumenten $3 miljoen meer uit.
“Het onderzoek van Mastercard laat zien dat autovrije, voetgangersvriendelijke straten meer mensen stimuleren om zich in de openbare ruimte te begeven, terwijl eveneens sprake is van meer bedrijvigheid in de winkels en meer banen voor inwoners”, aldus Eric Adams, burgemeester van New York City.
Takenpakket
Samenwerkingsverband Future of Fifth heeft Arcadis aangesteld als leider van het vernieuwingsprogramma. Momenteel is het ingenieurs- en adviesbureau bezig met de voorbereidingen van het vernieuwingsproject. Deze zullen volgens de huidige planning begin 2025 zijn afgerond.
Hierna start onder leiding van Arcadis de verbouwing van Fifth Avenue. Niet alleen de straat zelf, maar ook verschillende winkels aan de beroemde boulevard zullen worden vernieuwd. Arcadis is als hoofdarchitect van het project ook betrokken bij het herontwerpen van twintig van deze winkels.
“De kracht van Arcadis is ons vermogen om samen te werken met wereldwijde klanten en hun stakeholders”, zegt Alan Brookes, CEO van Arcadis. “Samen creëren we openbare ruimtes die economische katalysatoren zijn voor omliggende gemeenschappen en duurzame stedelijke resultaten opleveren.”