Nederlandse digitale overheid wederom van Europees topniveau
De digitale diensten van de Nederlandse overheid behoren tot de Europese top. Dat blijkt uit onderzoek van Capgemini en IDC.
Voor zijn terugkerende studie – uitgevoerd in opdracht van de Europese Commissie – analyseerde Capgemini meer dan 15.000 overheidswebsites van in totaal 35 Europese landen. Naast de 27 EU-lidstaten nam het bureau ook vijf kandidaatlidstaten en drie leden van de Europese Vrijhandelsassociatie onder de loep.
Nederland levert dit jaar één plekje in ten opzichte van vorig jaar, en valt daarmee net buiten de top vijf. Alleen de digitale overheidsdiensten van Malta, Estland, Luxemburg, IJsland en Finland zijn van een hoger niveau.
Van alle onderzochte Nederlandse overheidsdiensten is maar liefst 96% digitaal beschikbaar. Dat percentage ligt flink boven het Europese gemiddelde, dat blijft steken op 84%. Vooral Nederlandse studenten, ondernemers en jonge ouders worden goed bediend door de digitale overheid.
In sommige gevallen hoef je daar als gebruiker zelf niets voor te doen: 12% van de Nederlandse overheidsdiensten wordt proactief geleverd. Zo wordt de kinderbijslag bijvoorbeeld automatisch uitgekeerd nadat een kind geregistreerd is bij de gemeente.
Voor niet-Nederlanders blijkt de digitale overheid echter minder toegankelijk. Slechts 55% van alle onderzochte diensten is digitaal beschikbaar voor deze groep. In sommige gevallen is ook onvoldoende informatie beschikbaar in het Engels.
Ook kunnen inwoners van ons land met een niet-Nederlandse nationaliteit zich slechts bij de helft van de diensten (51%) identificeren met de elektronische identiteit uit hun eigen land. “Ondanks deze drempels neemt het gebruiksgemak van digitale diensten voor niet-Nederlanders wel toe”, schrijven de onderzoekers.
Stijgende lijn
Capgemini voerde het onderzoek naar Europese digitale overheidsdiensten voor het eerst uit in 2017. Sindsdien is de gemiddelde volwassenheidsscore van de 27 EU-lidstaten toegenomen van 62/100 naar 70/100.
Deze totaalscore wordt bepaald aan de hand van verschillende pijlers, zoals het niveau van grensoverschrijdende digitale overheidsdiensten. Daarop scoren de 27 EU-landen al vijf jaar achter elkaar het laagst. Binnen de pijler die draait om de gebruiksvriendelijkheid van de diensten scoren de landen al sinds 2017 steevast het hoogst.
Bedrijfsleven beter bediend
Niet alleen burgers, maar ook bedrijven maken gebruiken van digitale overheidsdiensten. Gemiddeld genomen kunnen bedrijven die zijn gevestigd in een Europees land rekenen op diensten van een hoger niveau dan Europese burgers, concludeert Capgemini.
Ook bij ondernemers kennen de grensoverschrijdende diensten de laagste deelscore van de vier pijlers. Niettemin is het niveau van deze digitale diensten voor bedrijven significant hoger dan voor burgers.