Meerderheid consumenten heeft geëxperimenteerd met generatieve AI

18 juli 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd

De meerderheid van de consumenten heeft inmiddels geëxperimenteerd met generatieve AI, zo blijkt uit onderzoek van Capgemini.

Voor zijn studie nam het adviesbureau een enquête af onder meer dan 10.000 respondenten uit verschillende landen in Noord-Amerika, Europa en de Aziatisch-Pacifische regio – waaronder Nederland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Frankrijk en Australië.

De ruime meerderheid (86%) blijkt op zijn minst op de hoogte te zijn van generatieve AI. Net iets meer dan de helft (51%) heeft zelf bovendien al (enigszins) geëxperimenteerd met de technologie, die in staat is tot het creëren van onder meer teksten en afbeeldingen aan de hand van gebruikersinput. Het bekendste voorbeeld van generatieve AI is het eind vorig jaar gelanceerde ChatGPT.

Meerderheid consumenten heeft geëxperimenteerd met generatieve AI

“Het bewustzijn over generatieve AI onder consumenten is opmerkelijk hoog en de adoptiesnelheid is enorm, maar het begrip over hoe deze innovatieve technologie werkt en de bijbehorende risico’s, dat is nog steeds erg laag”, zegt Niraj Parihar, CEO van de mondiale datapraktijk van Capgemini.

Bevredigingsniveau

De onderzoekers vroegen de respondenten die al eens met de technologie hadden geëxperimenteerd ook welke vormen van generatieve AI ze als het meest bevredigend ervaren. Daaruit komt naar voren dat de chatbot onder maar liefst 89% van de ondervraagden de populairste tool is.

Meerderheid consumenten heeft geëxperimenteerd met generatieve AI

Ook games waarbij de innovatieve technologie een rol speelt zijn populair onder de meerderheid van de consumenten (77%), net als zoekmachines (76%), teksttools (74%), video- (68%), beeld- (60%) en audioprogramma’s (59%) die gebruikmaken van generatieve AI.

Wat maakt generatieve AI intelligent?

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat generatieve AI de potentie heeft om de maatschappij te ontwrichten. En daarover maken heel wat Nederlanders zich zorgen. Niet voor niets is driekwart van de Nederlandse bevolking (76%) voor regulering omtrent de technologie.

Naast wet- en regelgeving is volgens Parihar ook een belangrijke rol weggelegd voor het bedrijfsleven. “Bedrijven moeten voorlichting geven aan klanten over ethiek en misbruik van generatieve AI, zodat de wetgeving daadwerkelijk wordt nageleefd.”

Meerderheid consumenten heeft geëxperimenteerd met generatieve AI

Capgemini doet dit onder meer door klanten te helpen door de hype heen te prikken, legt hij uit. “Generatieve AI is zelf niet ‘intelligent’; de intelligentie komt voort uit de mensen die met tools werken. De sleutel tot succes is daarom om mensen deze expertise aan te leren, zodat kwaliteit van de output kan worden gegarandeerd.” 

Uit het onderzoek blijkt verder dat het vertrouwen in generatieve AI nauwelijks leeftijdsafhankelijk is. Zo heeft 72% van de respondenten behorend tot Generatie Z vertrouwen in door generatieve AI geschreven teksten, terwijl het bij babyboomers gaat om 73%, bij Generatie X om 74% en bij de Millennials om 73%. Het gemiddelde vertrouwenspercentage komt uit op 73%.