Nederlanders maken zich zorgen over impact AI op hun werk

08 juni 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd

Nederlanders maken zich betrekkelijk veel zorgen over de gevolgen van kunstmatige intelligentie (AI) op hun werk. Dat blijkt uit onderzoek van Boston Consulting Group (BCG).

Voor de studie ondervroeg BCG met meer dan 12.000 respondenten uit 18 landen. Daaruit blijkt dat 42% van de Nederlanders zich zorgen maakt over de invloed van AI op de werkvloer. Dat is het hoogste percentage van alle onderzochte landen. 

Een deel van deze zorgen gaat over de gevolgen van generatieve AI. Dat is een vorm van kunstmatige intelligentie die in staat is tot het creëren van (onder meer) teksten en afbeeldingen aan de hand van gebruikersinput. Het wereldwijd bekende ChatGPT is een voorbeeld van generatieve AI. 

Wie maakt zich zorgen over AI?

Volgens Anita Coronel, Managing Director en Partner bij BCG, zal generatieve AI de manier waarop wordt gewerkt voorgoed gaan veranderen. “Nederlandse werknemers zijn zich hier sterk van bewust, daarom maken zij zich ook het meeste zorgen over de technologie.” 

In lijn daarmee is bijna helft van de Nederlandse werknemers (44%) niet optimistisch over de gevolgen van AI op het werk. En daarmee zijn enkel werknemers uit de Verenigde Staten (van alle onderzochte landen) minder optimistisch over de impact van de technologie (46%). 

Ondanks dat Coronel de zorgen en het gebrek aan optimisme kan plaatsen, is het volgens haar wel mogelijk om de technologische ontwikkelingen het hoofd te bieden. “Voor zowel werkgevers als werknemers is het heel belangrijk ervoor te zorgen dat de kennis en vaardigheden van medewerkers constant worden doorontwikkeld.”

Behoeft AI wet- en regelgeving

Daartoe is het volgens Coronel van belang om als organisatie te achterhalen welke vaardigheden nu en in de toekomst nodig zijn. “Aan de hand daarvan kunnen effectieve, toegankelijke bijscholingsprogramma’s worden ontwikkeld, zodat medewerkers deze vaardigheden gaan beheersen.”

En dat niet alleen. Uit het onderzoek blijkt verder dat medewerkers die regelmatig gebruikmaken van generatieve AI stukken optimistischer zijn en zich veel minder zorgen maken dan niet-gebruikers. “Door werknemers ervaring te laten opdoen met de technologie, verandert hun blik op de materie”, aldus Coronel.

Reguleringsnoodzaak

Ondanks de zorgen, denkt de ruime meerderheid (71%) dat de voordelen van generatieve AI opwegen tegen de (vermeende) risico’s. Maar wel alleen als er wetgeving wordt ontwikkeld om de technologie te kunnen reguleren, geeft een nog grotere groep (79%) aan. 

India is volgens het onderzoek van BCG gemiddeld genomen de grootste voorstander van wetgeving om AI te reguleren: 89% van de Indiase werknemers steunt dit idee. In Spanje gaat het om 88%, gevolgd door Italië (84%), Brazilië (83%), Frankrijk (83%) en het Verenigd Koninkrijk (81%).

In ons land is 76% van de medewerkers voorstander van het reguleren van AI. Daarmee scoort Nederland ietsje onder het Europese gemiddelde (81%). Van alle onderzochte landen is het controleren van de technologie met de wet- en regelgeving het minst populair in Japan (64%).