Bain & Company sluit samenwerking met ChatGPT-bedenker OpenAI

01 maart 2023 Consultancy.nl

Bain & Company heeft een samenwerking gesloten met OpenAI, het bedrijf achter de artificial intelligence-systemen ChatGPT, DALL·E en Codex.

In een persverklaring laat Bain & Company weten dat de krachtenbundeling het bedrijf in staat zal stellen om “de baanbrekende mogelijkheden van OpenAI-oplossingen en -tools” aan te bieden aan zijn wereldwijde klanten.

OpenAI doet al langer onderzoek naar ‘generatieve AI’ – de overkoepelende term voor kunstmatige intelligentie die tekst, beeld of geluid maakt. Generatieve AI kent uiteenlopende toepassingen, van het maken van foto’s tot het schrijven van complete liedjes voor artiesten.

Sinds de lancering van ChatGPT ligt generatieve AI onder een enorm vergrootglas. Nooit eerder kreeg de lancering van een nieuwe technologie zoveel aandacht van gebruikers en de media. Ter illustratie: in slechts vijf dagen schreven meer dan 1 miljoen gebruikers zich in voor ChatGPT, waarmee het de lanceringscijfers van techconcepten als Facebook en Instagram wegblaast.

Bain & Company was al veel langer op de hoogte van OpenAI en zijn potentie. Het afgelopen jaar integreerde het strategy consultancykantoor de technologie van het bedrijf in meerdere interne processen, waaronder in kennismanagement, onderzoek en processen ter ondersteuning van de bedrijfsvoering.

Enorme potentie

Toch was ook Bain zelf enigszins verrast door de voordelen van de technologie, en nog meer door de potentie voor het bureau zelf en zijn klanten. “Het is echt baanbrekend”, gaf wereldwijde managing partner Manny Maceda dan ook aan bij de start van de samenwerking.

Als onderdeel van de alliantie gaat Bain zijn “strategische en digitale expertise combineren met OpenAI’s AI-tools en -platforms, om klanten over de hele wereld te helpen de waarde van AI te identificeren en te implementeren om het bedrijfspotentieel te maximaliseren”.

Waar de mogelijkheden van generatieve AI “oneindig” zijn, zullen Bain en OpenAI zich in eerste instantie vooral richten op customer experience (geoptimaliseerde communicatie en klantreizen), contact centers (agents voorzien van geautomatiseerde, gepersonaliseerde en realtime scripts) en marketing (opleveren van tekst, verrijking van foto’s en gerichte boodschappen).

Coca-Cola is het eerste bedrijf dat zich door Bain & Company laat adviseren. James Quincey, CEO van de frisdrankreus, laat weten dat het bedrijf zich zal buigen over nieuwe manieren om zijn marketing door middel van OpenAI te verbeteren, naast het optimaliseren van de bedrijfsvoering en -processen..

Overspoeld met aanvragen

Volgens een Bain & Company-partner kan de nieuwe samenwerking met OpenAI op dusdanig veel aandacht rekenen dat het bedrijf nu wordt overspoeld met aanvragen. Onder meer banken, retailers, luchtvaartmaatschappijen, telecombedrijven en energiepartijen denken veel baat te kunnen hebben bij AI-technologie.

Zo’n week na de formele lancering wordt ondertussen ook duidelijk hoe trots Bain &Company is op zijn primeur. Waar rivalen McKinsey & Company en Boston Consulting Group veel groter zijn en beschikken over omvangrijkere teams van AI-specialisten, is het Bain toch maar mooi gelukt om de OpenAI-samenwerking binnen te slepen. LinkedIn staat dan ook bol van trotse ‘Bainees’, van junioren tot enkele senior partners.

De komende maanden zal de alliantie verder worden uitgebreid, vooral met softwarefirma’s om het aanbod rondom thema’s als e-commerce, marketing, customer relationship management, human resources en finance te vergroten.

More on: Bain & Company
Netherlands
Company profile
Bain & Company is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Bain & Company is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Netherlands.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.