Accenture en Sentia brengen de cloud en de business bij elkaar: ‘We ontsluiten de toekomst’
Accenture zet vol in op de cloud. In de zomer van 2020 lanceerde de consultingreus wereldwijd Cloud First, met de aankondiging dat de komende drie jaar $3 miljard in de nieuwe divisie zou worden gestoken. In Nederland behoorde Accenture nog niet tot de marktleiders op het gebied van cloud, totdat het vorig jaar Sentia overnam. Sinds april is de cloudspecialist officieel geïntegreerd binnen Accenture. We spraken erover met Roy Ikink, Technology Lead van Accenture Nederland, en Ian Zein, voorheen CEO van Sentia en nu Managing Director bij Accenture Nederland.
Even denken we dat Ian Zein al intrek heeft genomen in het Nederlandse hoofdkantoor van Accenture aan de Amsterdamse Zuidas. Via ons laptopscherm zien we achter hem de auto’s over de ring A10 rijden, treinen aankomen en vertrekken en bouwvakkers werken aan het Zuidasdok.
Het blijkt een vergissing. “Ik zit nog in het oude Sentia-kantoor”, vertelt hij. “Accenture en wij waren al buren – we kunnen naar elkaar zwaaien door de ramen. We hebben hier nu drie kantoren naast elkaar, daar bedenken we vast nog wel wat slimmers voor.”
We blijken niet de eersten te zijn die de twee bedrijven moeilijk uit elkaar kunnen houden. Begin vorig jaar, ruim voordat bekend was dat een overname ophanden was, werkten Accenture en Sentia al samen aan een tender voor een grote cloudtransformatie bij een grote overheidsinstelling.
“We werkten in een gecombineerd team”, vertelt Zein. “En bij de overheidsinstelling zei iemand: ‘Als we in meetings zitten merk ik helemaal niet meer wie nou van Accenture is en wie van Sentia. Het voelt gewoon als één team.’”
En zo voelde het ook voor Zein en Roy Ikink zelf. “Binnen het team wist niemand dat Ian en ik met nog wat mensen bezig waren met de overname”, vertelt Ikink. “Maar de samenwerking verliep zo goed dat we dachten: ‘Nou dan zal het met die acquisitie ook wel goed zitten.’”
Eén plus één is drie
Het was natuurlijk ook niet compleet toevallig dat Accenture en Sentia samenwerkten aan de tender én een overname aan het verkennen waren: achter allebei schuilde dezelfde reden.
“We zijn enorm complementair”, aldus Ikink. “Als Accenture staan we bekend om het samenbrengen van business en IT. Maar in Nederland konden we nog de nodige versterking gebruiken in de diepe technische expertise op het gebied van hybrid cloud. En op dit vlak was Sentia een van de marktleiders.”
Het mede door Zein opgerichte bedrijf hielp opdrachtgevers in de hele keten van clouddiensten – van het inrichten van de cloudinfrastructuur tot het begeleiden van cloudmigraties en het leveren van ontwikkel- en beheerdiensten. Daarbij bood Sentia oplossingen voor alle grote cloudplatforms, zoals Microsoft Azure, Google Cloud Platform en Amazon Web Serices. Ook ontwikkelde het met Sentia Cloud een eigen cloudinfrastructuur gebaseerd op onder andere VMWare, en een dienst voor observability.
Wat het bedrijf echter níet had, was de brede business- en sectorexpertise van Accenture. Zein: “Met onze technische kennis schoven we steeds meer op naar grote klanten, omdat zij de complexere omgevingen hebben waar je al die technologie goed kunt inzetten. Maar in dergelijke transformationele projecten komt meer kijken dan puur die technische expertise. En we merkten dat we daar nog wat tekortkwamen.”
Ook de eigen medewerkers speelden voor Sentia een belangrijke rol in de aansluiting bij Accenture, legt hij uit. “Het behouden van talent is natuurlijk een hot topic in de IT. In exitinterviews werd het gebrek aan mogelijkheden om door te groeien of je te verdiepen in andere technologie vaak genoemd als reden om te vertrekken. Als onderdeel van Accenture is op dat gebied natuurlijk veel meer mogelijk.”
“Je gaat niet naar de cloud omdat het daar zo gezellig is. Je doet het omdat het een nieuwe wereld ontsluit.”
Een geval van één plus één is drie dus, zo beredeneerden Ikink en Zein. En oh ja, als ze toch nog extra bevestiging nodig hadden: de tender bij de overheidsinstelling werd gewonnen.
“Bij de overheidsinstelling willen ze technisch op een hoger niveau komen, maar ook de business capability bouwen om al die verschillende cloudfuncties naar hun eindklanten te brengen”, zegt Ikink over het project. “Dat is nou een perfect voorbeeld waar de branchekennis en consultingskills van Accenture heel goed samenkomen met de technische cloudexpertise van Sentia.”
Het cloudcontinuüm
Het project illustreert ook de bredere marktontwikkelingen tegen welke achtergrond Accenture drie jaar geleden wereldwijd zijn Cloud First-divisie lanceerde. “We zien een enorme versnelling in de markt”, vertelt Ikink. “Er zijn meerdere smaken – private cloud, public cloud, sovereign cloud en soms zelfs edge computing – die ieder voor specifieke doeleinden worden ingezet.”
Zein vertelt dat de markt enkele jaren geleden nog een hele andere kant op leek te gaan. “Toen zagen bedrijven maar één weg voorwaarts: alles naar de public cloud. Het idee van hybrid cloud werd gezien als overgangsfase, niet als permanente staat.”
Dat is nu wel anders, legt Ikink uit. “Vanwege onder meer innovatiemogelijkheden, kosten, privacy- en veiligheidsoverwegingen en steeds strengere regelgeving, willen bedrijven nu juist de flexibiliteit hebben om verschillende smaken náást elkaar te kunnen gebruiken. Maar tegelijk moeten ze perfect op elkaar aansluiten. Dit zijn wij het cloudcontinuüm gaan noemen, waarbij we dus echt zorgen dat je een naadloze overgang hebt tussen de verschillende soorten cloud.”
Grip op de cloud
De vele extra mogelijkheden die al deze vormen van cloud bieden gaan wel gepaard met tal van nieuwe uitdagingen. “Een paar jaar terug was de voornaamste vraag: ‘Hoe ga ik naar de cloud?’”, vertelt Ikink. “Nu is het meer: ‘Hoe houd ik grip en controle op dat hele brede continuüm?’”
“Dan gaat het onder meer om beveiliging, end-to-end observability en FinOps: de monitoring van de kosten”, legt hij uit. “Stel dat iemand per ongeluk een te zware machine start of vergeet de tijdelijke omgeving weer uit te zetten – dan blijft de teller tikken.”
Ook op dit gebied vormt Sentia een waardevolle aanvulling op Accenture, vertelt Zein. “Enkele jaren geleden namen we zelf een bedrijf over gespecialiseerd in digital experience monitoring, oftewel DEM. Dat is end-to-end monitoring vanaf de eindgebruiker helemaal tot aan de backend en weer terug.”
Hij geeft een voorbeeld: “Stel je bent een webwinkel. Dan heb je bepaalde drukke momenten, zoals Black Friday. Met traditionele IT-monitoring meet je dan responstijden. Maar wat je veel liever ziet is: ‘wat is nou de beleving van de eindgebruiker?’ – het zoeken, in een winkelmandje stoppen, afrekenen, enzovoorts. Met DEM maken we die hele cloudjourney inzichtelijk. Dat is echt het ultieme: dat je volledig kunt laten zien hoe de gebruiker ermee omgaat en het beleeft.”
“Hiermee zijn we binnen onze internationale organisatie nu echt voorlopers”, voegt Ikink toe. “We willen deze propositie de komende tijd ook gaan uitrollen in de rest van Europa.”
Een nieuwe wereld
Al met al heeft Accenture Nederland met de toevoeging van Sentia nu het volledige pakket in huis om opdrachtgevers te laten profiteren van de vele kansen die de cloud biedt, geeft Ikink aan. “We bieden nu zowel de diepe technische cloudexpertise als de brede businesskennis.”
“Waar we bij Accenture Nederland minder infrastructuur-gerelateerde projecten deden in vergelijking met onze collega’s in andere landen, staan we nu minstens op gelijke hoogte”, legt hij uit. “We kunnen klanten nu helpen met het optimaal inrichten van hun cloudomgeving, en daarbij óók zorgen dat deze perfect aansluit op de bredere organisatie én haar ambities.”
“We hebben nu de mogelijkheid om samen met de grootste spelers naar de toekomst toe te werken.”
Want naar de cloud gaan is natuurlijk geen doel op zich, benadrukt hij. “Je gaat niet naar de cloud omdat het daar zo gezellig is. Je doet het omdat het een nieuwe wereld ontsluit – het biedt de kans om je bedrijf op een hele nieuwe manier te runnen.”
En wat misschien wel dé grootste kansen biedt voor de komende jaren, is de combinatie van data en kunstmatige intelligentie. “Iedereen kent inmiddels natuurlijk ChatGPT en andere generatieve AI”, aldus Ikink. “We staan nog maar aan het begin van de AI-revolutie en de cloud maakt het mogelijk om hierin mee te gaan. Het zorgt dat je allerlei data met elkaar kunt combineren en daar AI op toe kunt passen. Hier ligt echt de toekomst.”
Geheel ander niveau
Die toekomst gaan Accenture en Sentia samen met veel vertrouwen tegemoet. Nadat de deal in september werd geclosed, vond in april de volgende grote mijlpaal plaats. “Op 1 april was de go live”, vertelt Zein. “Vanaf dat moment waren alle Sentianen officieel Accenture-medewerkers.”
Daaraan ging een uitgebreide voorbereiding vooraf, geeft Ikink aan. “De afgelopen maanden kregen onze nieuwe collega’s van Sentia heel veel trainingen en voorlichting over de manier van werken bij Accenture – denk aan onze projectenmethodiek en managed service-aanpak, maar ook tal van hele praktische zaken zoals het schrijven van uren. En omgekeerd hebben wij ook veel geleerd van de Sentianen.”
Maar waar de fusie nu officieel is voltooid, is het echte integreren pas net begonnen, zo geeft hij aan. “Je leert het meeste van samenwerken, en dat gebeurt in de projecten die je samen doet. Daar zijn we al volop mee bezig. Uiteraard is er de opdracht voor de overheidsinstelling, daarnaast werken we al aan andere gezamenlijke projecten en we doen ook al aan cross-staffing – waarbij mensen van Sentia zich bij onze projecten aansluiten en andersom.”
Zein ziet ook dat sommige van de voormalige Sentianen al om zich heen aan het kijken zijn naar de nieuwe mogelijkheden die Accenture ze biedt. “We houden het Sentia-team nu nog wel bewust een beetje bij elkaar, maar er ontstaan zeker al wel gesprekken waarin mensen bijvoorbeeld zeggen: ‘Kan ik met mijn expertise daar niet veel waarde toevoegen?’ Het netwerk van Accenture biedt natuurlijk zóveel opties.”
En ook hijzelf ziet al mooie nieuwe kansen. “Accenture heeft door zijn statuur op een geheel ander niveau toegang tot hyperscalers als Microsoft, Amazon en Google – die spreken we echt op C-level. Daar had ik nooit zo bij stilgestaan – je weet niet wat je niet weet. Dit niveau van connectie biedt echt de mogelijkheid om samen met die grote spelers naar de toekomst toe te werken. Zoiets hadden we eerst nooit kunnen doen.”