Roy Ikink (Accenture): ‘De metaverse biedt grote mogelijkheden’
De metaverse wordt door velen gezien als een gamechanger voor het bedrijfsleven. Anderen zijn veel sceptischer. Is de metaverse een hype of enorme kans? We gingen erover in gesprek met Roy Ikink van Accenture.
“De metaverse is een verzameling bestaande technologieën – virtual en augmented reality, web3, non-fungible tokens en meer – die door vooruitgang nu met elkaar gecombineerd worden”, begint Ikink, die leidinggeeft aan de Technology-divisie bij Accenture.
Deze technologieën staan aan de basis van een virtuele ontmoetings- en samenwerkingsplek, die voor allerlei toepassingen kan worden gebruiken. “De metaverse biedt grote mogelijkheden. Doe je daar nu niets mee, dan mis je de boot.”
Met de onderliggende technieken van de metaverse kun je nu al aan de slag, zegt Ikink. Nike is met Nikeland al aardig op weg. Nikeland is de virtuele wereld van het sportmerk, waar bezoekers kunnen deelnemen aan allerlei spellen en ondertussen Nike-producten kunnen uitproberen. Én straks ook kopen.
“Een zeer waardevolle manier van klantbediening én winstmaximalisering”, zegt Ikink. “Nike komt in direct contact met de consument, bindt kinderen al op jonge leeftijd aan het merk, en slaat vervolgens de retail over – dat scheelt geld.”
L’Oréal doet iets soortgelijks: klanten kunnen met een reële weergave van zichzelf oefenen met make-up- en haarverzorgingsproducten, die – uiteraard – gekocht kunnen worden. “Zo ontstaat een koppeling tussen de virtuele en de fysieke wereld.”
Eén metaverse
Op dit moment zijn er nog veel verschillende metaverse-omgevingen. De verwachting is dat er één allesomvattende metaverse ontstaat. Dan zijn al die verschillende metaverses niet alleen aan de fysieke wereld, maar ook aan elkaar gekoppeld. In dat geval hebben gebruikers één online identiteit (ook bekend als een avatar).
Ook al bestaat de ene, allesomvattende metaverse nog niet en ontwikkelt de technologie zich voortdurend, met de onderliggende technologieën kunnen bedrijven nu al aan de slag, ongeacht branche en omvang. Voor consumenten, zoals Nike en L’Oréal doen, maar bijvoorbeeld ook voor het eigen personeel.
Zo hebben al meer dan 150.000 nieuwe medewerkers van Accenture hun onboarding gedaan in een virtuele omgeving, the Nth floor, waar ze onder andere trainingen kunnen doen en collega’s kunnen ontmoeten.
Ikink: “Je eigen personeel is een goede plek om te starten, je kunt er relatief veilig oefenen. The Nth floor is niet een vrijblijvend ontmoetingsplatform, er zit ook een serieuze trainingscomponent aan. Iedereen die bij ons binnenkomt willen we een aantal basiswaarden meegeven, van samenwerken tot ethiek en compliance. Ook zitten er in de metaverse-omgeving security-trainingen.”
“Het platform brengt dus de leuke kant van immersieve ervaringen samen met de ernst van het leren van technische onderwerpen, zoals compliance- en beveiligingstraining. Bovendien stelt het ons in staat onze medewerkers meteen vertrouwd te maken met deze innovatieve technologie.”
De lessen die Accenture heeft geleerd bij dit project helpen ook bij het aanbieden van metaverse-oplossingen in de markt. De vragen waar organisaties mee zitten zijn divers. Ikink: “We krijgen veel vragen naar trainingen van personeel vanuit HR. Daarnaast zijn er partijen die de metaverse willen inzetten voor interactie van de klanten met hun merk. Weer anderen zijn op zoek naar industriële oplossingen, in het verlengde van de digital twin. Met de metaverse maak je deel uit van die digital twin.”
Industrie en de metaverse
Ook voor de industrie zijn er zonder moeite toepassingen te bedenken in de metaverse. Bijvoorbeeld als het gaat om monitoring en onderhoud. “Neem al die stopcontacten op zee, voor windmolens”, zegt Ikink. “Voorheen moest je voor onderhoud of het oplossen van een storing in een helicopter of een boot ernaartoe. Met behulp van metaverse-toepassingen is een significant deel van afstand te regelen, door een digitale replica van zo’n platform te bouwen, een digital twin.”
“Je moet het heel bewust inzetten en kijken welke doelen je wilt realiseren. Het moet een meerwaarde voor de doelgroep creëren.”
“Sensordata, locatiedata, storingshistorie, slimme analytics: alles komt daarin bij elkaar. Dat maakt dat een monteur niet meer een halve dag bezig is om te reizen en lokaal de oorzaak van de storing te zoeken, maar meteen en op afstand aan de slag kan met het verhelpen ervan.”
Aan de slag
De meerwaarde is duidelijk. Maar een beetje CEO innoveert en investeert graag in de juiste richting. Het is dus niet onverstandig om eerst de randvoorwaarden op orde te hebben, alvorens ‘head first’ in de metaverse te duiken.
De eerste randvoorwaarde die Ikink noemt, is kijken naar goede use cases. “Je moet het heel bewust inzetten en kijken welke doelen je wilt realiseren. Het moet een meerwaarde voor de doelgroep creëren.”
Zo kan het vanuit duurzaamheidsoogpunt goed te verkopen zijn dat een Europees bedrijf zijn medewerkers niet meer naar de Verenigde Staten stuurt voor een training, maar dan moet het alternatief wel de moeite waard zijn. “Dat kan bijvoorbeeld met augmented reality en virtual reality.”
Ook belangrijk is om gebruik te maken van het transformationele karakter van de metaverse. Ikink: “Probeer de technologie van nu te gebruiken om dingen anders te doen. Dus niet de manier waarop je nu werkt digitaliseren, maar je proces echt anders inrichten.”
Ikink noemt verder de vraagstukken rondom ethische en morele veiligheid: “Hoe wil ik metaverse inzetten, hoe wil ik dat mensen met elkaar omgaan? Wil ik daar grenzen aan stellen en zo ja, welke? Spelletjesplatformen kiezen bijvoorbeeld heel duidelijk voor verregaande privacybescherming van gebruikers, door te werken met avatars. Ouders willen immers niet dat kun kinderen in een online spel herkenbaar zijn.”
Om klanten bij deze vraagstukken te helpen, heeft Accenture een responsible metaverse framework opgezet. Ze worden langs een aantal thema’s geleid waar ze een opinie over moeten hebben bij het starten met de metaverse. Ikink: “Het is telkens zoeken naar de balans tussen vrijheid en veiligheid.”
Experimenteren
Als alle randvoorwaarden zijn gecheckt en akkoord bevonden, kunnen de handen echt uit de mouwen. Al zal dit in de praktijk natuurlijk geen harde overgang zijn, maar een continu proces van experimenteren en bijstellen. Dat experimenteren is heel belangrijk, zegt Ikink.
“Dat kan ook op kleine schaal. Natuurlijk loop je de kans dat je experiment mislukt, maar dat is ook leerzaam. Zie het als een investering in de toekomst.”