Accenture zet vol in op metaverse (de volgende fase van het internet)

29 september 2022 Consultancy.nl

Accenture zet vol in op een koplopersrol in de metaverse-wereld. Met een nieuwe business line helpt de zakelijke dienstverlener klanten met de stap naar de virtuele wereld, en ook intern wordt de opvolger van het ‘ouderwetse’ internet in rap tempo uitgerold voor thema’s als onboarding en leren & ontwikkelen.

Achter de schermen zijn techneuten en wetenschappers al jaren bezig met de ontwikkeling van de nieuwe virtuele wereld. Maar toen het bedrijf achter Facebook zichzelf omdoopte tot Meta raakte de bekendheid van de metaverse in een stroomversnelling.

De metaverse is een virtuele wereld waar mensen online met elkaar in contact kunnen komen, en via een avatar (een digitale dubbelganger) een virtueel leven kunnen leiden. Omdat in theorie alles virtueel mogelijk is – van werken en vergaderen tot feesten en winkelen – zijn er enorm veel mogelijke toepassingen in de metaverse.

Metaverse will transform everything

Momenteel is er nog niet één metaverse die tot dé standaard is verheven. Wel zijn er verschillende metaverses die al vrij populair en ver ontwikkeld zijn. Denk aan Minecraft, Decentraland, The Sandbox of Horizon Workrooms. De belofte van de metaverse is dat straks al deze virtuele werelden met elkaar verbonden zijn – wat moet uitmonden in de volgende grote sprong voorwaarts in het internettijdperk.

Kenners voorzien een grootse toekomst voor de metaverse. Zo stelt Accenture op basis van onderzoek dat negen van de tien C-suite executives van grote bedrijven inmiddels overtuigd is dat de metaverse belangrijk zal zijn voor de groei van hun bedrijf. Meer dan 75% denkt dat thema’s als klant- en medewerkerservaring en virtueel winkelen zich het beste lenen voor metaverse-toepassingen.

Ook advieskantoor McKinsey & Company steekt de loftrompet over de metaverse. Het strategiekantoor publiceerde in juni een rapport met daarin de verwachting dat de metaverse rond 2030 zo’n $5 biljoen (in het Engels: $5 trillion) waard zal zijn.

Indruk maken in de metaverse

Vooral Accenture speelt in rap tempo in op de enorme kans die zich naar verwachting zal ontvouwen. Het bedrijf lanceerde eerder dit jaar een business group (‘Accenture Metaverse Continuum’) die zich volledig toelegt op metaverse-advisering, -technologie en -innovatie.

Accenture avatars in de metaverse

“De mogelijkheden voor bedrijven zijn eindeloos in de metaverse”, zegt Roy Ikink, Technology Lead bij Accenture. “Bijvoorbeeld om kosten te verlagen, een voorsprong op de concurrentie op te bouwen, veiligheid te verhogen, productieketens te optimaliseren of de naamsbekendheid te vergroten.”

De metaverse-praktijk, die organisatorisch valt onder Accenture Song, telt wereldwijd inmiddels meer dan 1.000 professionals. Ook in Nederland is al een “flink team” aan de slag. Ikink: “Het gebruik van de metaverse is voor ons de logische volgende stap in het omarmen van technologie.”

Ikink benadrukt dat het bureau in zijn werk voor klanten niet alleen oog heeft voor de kansen, maar ook voor de risico’s die gepaard gaan met een digitaal en virtueel bestaan. Denk aan thema’s als privacy, identiteitsveiligheid en onethisch gebruik van data.

“Naarmate de grens tussen het fysieke en digitale leven van mensen verder vervaagt, hebben we nu de mogelijkheid en de verplichting om een verantwoorde versie van de metaverse op te bouwen”, aldus Ikink.

Momenteel werkt Accenture naar eigen zeggen wereldwijd met zo’n 40 klanten aan metaverse-projecten.

Practice what you preach

Een eeuwenoud gezegde – dat in het bijzonder van toepassing is op de adviesbranche – is ‘practice what you preach’. Accenture neemt dit adagium aardig serieus. Het experimenteert ook in eigen huis op grote schaal met de metaverse. Neem recruitment. Het kantoor onboardde in het afgelopen fiscale jaar (dat vorige maand afliep) 150.000 nieuwe medewerkers in zijn eigen metaverse (genaamd ‘The Nth floor’).

Accenture Nth Floor metaverse campus

“Dit is een virtuele plek waar medewerkers kunnen deelnemen aan de oriëntatiedag voor nieuwe medewerkers, trainingen volgen of socializen als teams”, legt Ikink uit. In Nederland zijn tot op heden een kleine 800 nieuwe medewerkers in Accenture’s Nth floor ingewerkt.

Daarnaast maken tal van business lines van Accenture gebruik van de metaverse om collega’s te helpen met brainstormen en vergaderen, en om hun kennis bij te spijkeren tijdens projecten. Ook sommige cross-border onderzoekstrajecten worden via de metaverse ontwikkeld.

Volgens Sohel Aziz, een Managing Director bij Accenture Song, is de toepassing tot op heden een succes. “Door gebruik te maken van virtuele omgevingen, hebben we de mogelijkheid om nieuwe medewerkers te plaatsen in ‘echte’ situaties en kunnen wij ze gemakkelijker trainen en klaarstomen.”

Zelf ervaren? Bekijk onderstaande video voor een impressie over The Nth floor:

More on: Accenture
Netherlands
Company profile
Accenture is a Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information »
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

Accenture is a Local partner of Consultancy.org in Middle East, Africa, South Africa, Netherlands and Canada.

Upgrade or more information? Get in touch with our team for details.