Vijf vragen aan: Ivar Postma, consultant bij BearingPoint

07 juni 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Met een decennium aan advieservaring op het gebied van technologische transformatie op zak, startte Ivar Postma afgelopen februari als Business Technology Consultant bij BearingPoint. We vroegen hem naar de overstap, zijn eerste ervaringen en de onderscheidende kracht van het internationale management- en technologieconsultingbureau.

Je bent inmiddels vier maanden in dienst. Waarom heb je voor BearingPoint gekozen en hoe kijk je terug op de eerste periode?

“Het profiel van de Nederlandse practice sprak mij erg aan. Met zo’n 100 consultants in Nederland is het team klein genoeg om iedereen te leren kennen, maar met het internationale netwerk van BearingPoint zijn we wel een serieuze speler die impact kan maken bij klanten.”

“Wat mij vooraf heel erg nieuwsgierig maakte naar BearingPoint is de uitgesproken visie op ‘people centricity’. In de consultancy komt het helaas nog weleens voor dat het resultaat ten koste gaat van de medewerkers.”

Ivar Postma, consultant bij BearingPoint

“Ik merk in mijn eerste maanden al dat dat hier echt anders is. Vanuit het leiderschap wordt veel aandacht besteed aan het centraal stellen van de medewerker. Dat zie je dan ook terug in de houding van de collega’s, die heel ondernemend zijn op onderwerpen die zij belangrijk vinden, zoals corporate social responsibility en diversiteit.”

Met wat voor klantopdracht ben je momenteel bezig?

“Op dit moment help ik als projectleider een van de regionale netbeheerders bij de digitalisering van hun operatie. Iedereen weet inmiddels voor welke enorme uitdaging onze netbeheerders staan. Met de bestaande werkwijze en IT-ondersteuning is dat een onmogelijke opgave voor de operatie.”

“Daarom kijken we hoe we het systeemlandschap opnieuw kunnen inrichten. Niet alleen om de huidige werkwijze efficiënter te maken, maar ook om nieuwe en innovatieve werkwijzen sneller in te kunnen passen in de systemen.”

Je bent lid van de Business & IT Transformation Community. Waar houdt deze community zich mee bezig?

“Ik ben onderdeel van de serviceline Technology. Dat betekent dat ik voornamelijk opdrachten doe met digitalisering als zwaartepunt. Vaak zijn dit complexe vraagstukken met een behoorlijke impact op de organisatie.”

“Dat begint altijd met het zorgen dat iedereen op één lijn zit over waarom een verandering nodig is. Als je daarin slaagt, merk je dat iedereen bij tegenslagen veel meer bereid is om elkaar te helpen en naar oplossingen te zoeken.”

“Die aspecten komen samen in de Business & IT Transformation Community. Binnen de community ontwikkelen we de kennis en kunde om organisaties te helpen om transformaties succesvol te laten verlopen.”

Hoe bevordert BearingPoint de ontwikkeling van je business- en IT-transformatievaardigheden?

“BearingPoint heeft een heel uitgebreid driejarig trainingsprogramma voor startende consultants. Onderdeel daarvan is een training over de ‘Transformation Bridge’, onze eigen methodologie die de onderdelen beschrijft van een succesvolle transformatie.”

“Maar voor de echte ontwikkeling als consultant is het doen van de juiste projecten met de juiste begeleiding van cruciaal belang. Door verschillende ervaringen op te doen en daar actief op te reflecteren, ontdek je waar jouw toegevoegde waarde ligt.”

Tot slot, hiervoor heb je ervaring opgedaan bij andere consultancybureaus. Wat onderscheidt BearingPoint?

“Naast adviesopdrachten doet BearingPoint ook veel aan productontwikkeling. Een goed voorbeeld daarvan is de emissiecalculator, die organisaties kan helpen om hun duurzaamheidsambities waar te maken. Met dit soort praktische producten in je achterzak kun je als consultant bij de klant direct impact maken.”

“Een ander punt is wat cliché, maar moet ik toch noemen: het zijn de mensen. Een opdracht doe je niet voor een klant, maar mét een klant. Die houding vergt dat je bereid bent om echt te investeren in een samenwerking en ik vind het heel fijn dat mijn collega’s daar veel energie in steken.”