Nexio Projects helpt CIRFOOD met behalen EcoVadis Platinum-rating
CIRFOOD heeft de prestigieuze EcoVadis Platinum-certificering ontvangen, een erkenning voor de duurzame focus die het bedrijf nastreeft. Het op Italië gerichte cateringbedrijf werd bij het strenge certificeringsproces ondersteund door Nexio Projects.
Met de verkregen EcoVadis-certificering wordt CIRFOOD nu gerekend tot de top 1% van meest duurzame bedrijven ter wereld. Om in aanmerking te komen voor het predicaat heeft CIRFOOD zich de afgelopen periode sterk ingespannen om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen.
Enkele belangrijke strategische keuzes van CIRFOOD voor het realiseren van die ambitie: een focus op duurzame inkoop, de inzet van geavanceerde hulpmiddelen tegen voedselverspilling en het gebruik van minder vlees in gerechten.
EcoVadis is een internationaal ratingbureau dat bedrijven beoordeelt op en beloont voor hun duurzame prestaties. Tot de niet-financiële prestatiegebieden die EcoVadis beoordeelt behoren arbeidsrechten, ethiek, duurzame inkoop en de impact op het milieu.
Om de EcoVadis-certificering te verkrijgen, werkte CIRFOOD samen met adviesbureau Nexio Projects, dat gespecialiseerd is in duurzaamheidsadvies en het helpen van bedrijven bij het behalen van ambitieuze ESG-doelstellingen. Het Rotterdamse adviesbureau heeft sinds de oprichting in 2017 tientallen klanten in meer dan 20 landen geholpen hun duurzaamheidsdoelstellingen te behalen.
En dat zorgt voor een win-winsituatie. Want naast het nemen van hun maatschappelijke verantwoordelijkheid, levert een duurzame focus bedrijven ook een strategisch voordeel op ten aanzien van hun concurrenten, zo blijkt uit onderzoek.
Marc Roodhuyzen de Vries, CEO van Nexio Projects, blikt tevreden terug op het traject. “We begonnen met in kaart te brengen waar CIRFOOD stond op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen. We keken niet alleen naar het eindproduct en/of de dienst, maar ook naar de gebieden waar CIRFOOD de meeste impact kan hebben. En we hebben gekeken naar milieuaspecten, waarbij we onder andere hebben ingezoomd op de huidige vloot.”
Duurzame inkoop
CIRFOOD, dat actief is in Nederland, Italië en België, heeft de afgelopen periode hard gewerkt om zijn inkoopstrategie zo duurzaam mogelijk te maken. Het bedrijf geeft prioriteit aan voedsel dat biologisch, lokaal geproduceerd, eerlijk geprijsd en duurzaam geproduceerd is.
“Het doel was om in 2022 de EcoVadis-duurzaamheidsrating ‘Gold’ te behalen, en in 2025 wilden we de ‘Platinum’-status bereiken”, aldus Stefano Teatini, hoofd internationale inkoop bij CIRFOOD. Maar tegen alle verwachtingen in is het bedrijf erin geslaagd om goud over te slaan en direct de Platinum-rang te bereiken. “We zijn blij dat we op het hoogste niveau gepositioneerd zijn.”
EcoVadis (opgericht: 2007) heeft kantoren over de hele wereld. Het bureau ontving in 2020 een investering van strategy consultancykantoor Bain & Company.