Burger geeft voorkeur aan duurzaam, consument let vooral op portemonnee

27 maart 2023 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Er bestaat een grote discrepantie tussen wat de Nederlander als burger wil, maar tegelijkertijd als consument doet. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte.

Voor zijn studie ondervroeg het Big Four-kantoor meer dan 2.000 Nederlanders. Daaruit komt naar voor dat 61% van de ondervraagden zich (grote) zorgen maakt over klimaatvergadering, maar eveneens dat de prijs van een product belangrijker wordt gevonden dan de ecologische voetafdruk ervan.

Zo kiest 70% van de Nederlanders voor het goedkoopste product, zelfs als dat niet duurzaam is. De overige 30% laat weten dat ze nooit een niet-duurzaam product zouden kopen, zelfs niet als dat ze een financieel voordeel oplevert.

Voor Nederlanders is de prijs van een product het belangrijkst

“Als consument willen we service, gemak en in het bijzonder een lage prijs, terwijl we ons als burger in grote mate druk maken over de problemen in de wereld”, zegt Patrick Schunck, werkzaam bij de Consumer Consulting-praktijk van Deloitte en betrokken bij het onderzoek.

“Maar liefst 60% van de respondenten geeft aan dat ze voorstander zijn van het vaker kiezen voor duurzamere vervoersopties. Maar tegelijkertijd ziet 56% hiervan af als daardoor hun reis langer duurt of een hoger prijskaartje met zich meebrengt.”

Niet voor niets vormen de extra kosten voor de meerderheid van de Nederlanders (63%) het belangrijkste obstakel om een duurzamer leven te leiden. “In het huidige economische klimaat, waarin bij steeds meer consumenten de persoonlijke financiën onder druk staan, weegt voor velen betaalbaarheid zwaarder dan duurzaamheid”, licht Schunck toe.

Lees ook: Hoge inflatie dempt koopbereidheid voor duurzame producten.

De leeftijd van respondenten speelt een rol in het koopgedrag. Zo is 43% van de leden van Generatie-Z (geboren tussen 1996 en 2010) en 43% van de Babyboomers (geboren tussen 1945 en 1960) bereid om extra te betalen voor duurzame producten, terwijl dat geldt voor slechts 35% van de leden van Generatie-X (geboren tussen 1961-1980).

De belangrijkste obstakels die Nederlanders weerhouden van een duurzamer leven

Andere obstakels die Nederlandse consumenten weerhouden van het maken van duurzamere keuzes zijn een gebrek aan vertrouwen (26%), beschikbaarheid (22%) en informatie (22%).

Verder meent een deel van de respondenten dat een duurzamer leven gepaard gaat met kwaliteitsverlies. Als dat wordt verholpen, is 76% van de ondervraagden bereid een hogere prijs te betalen voor duurzame producten – onder de voorwaarde dat deze langer meegaan.

Weinig vertrouwen in transparantie

Uit het onderzoek blijkt tevens dat consumenten van bedrijven verlangen dat ze meer transparantie bieden, onder meer op het gebied van duurzaamheid. Opnieuw zijn de meeste Nederlanders (51%) niet bereid om meer te betalen voor producten die zijn voorzien van een duurzaamheidslabel.

Tegelijkertijd heeft maar 33% van de ondervraagden voldoende vertrouwen in de duurzaamheidsgegevens die bedrijven aanleveren. “Deze argwaan is mogelijk toe te wijzen aan een associatie met marketing en scepsis van consumenten rondom greenwashing”, licht Schunck toe.