Wat doen Nederlanders zelf om klimaatverandering tegen te gaan?

10 januari 2022 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Klimaatverandering staat steeds hoger op de maatschappelijke agenda. Overheden en bedrijven worden geacht bij te dragen aan de strijd tegen de opwarming van de aarde. Maar wat doen we zelf? Om daarachter te komen ondervroeg Eden McCallum ruim 1.000 Nederlanders. Zeven grafieken die laten zien wat consumenten doen (en laten) om een steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld.

Van jong tot oud lijkt Nederland vandaag de dag wel doordrongen van de urgentie van duurzaam handelen: negen op tien consumenten maakt zich enige tot flinke zorgen over het milieu.

Bijna iedereen is bezorgd over klimaatverandering

We zien bedrijven, overheden en internationale organisaties als de partijen die de grootste impact hebben op het milieu, maar erkennen ook het belang van onze eigen keuzes.  

Overheden en bedrijven hebben de grootste impact, maar ook ons eigen handelen is belangrijk

En dus kijken we ook wat we zelf kunnen doen om duurzamer te leven. Enkele voorbeelden uit het rapport:

Thuis proberen Nederlanders vooral goed te recyclen. Ook letten we bijna allemaal op ons energie- en waterverbruik.

Duurzaamheid in eigen huis

Nederland blijft natuurlijk hét fietsland bij uitstek, en dat zie je terug in de manier waarop we (duurzaam) reizen: bijna de helft van de respondenten pakt altijd of vaak de fiets in plaats van de auto, bus of trein.

Duurzaam onderweg

Onze ecologische voetafdruk wordt echter niet alleen bepaald door wat we doen, maar ook door hoe we ons geld uitgeven. Veel Nederlanders proberen daarom minder nieuwe producten te kopen. Daarnaast winkelen we lokaal en selecteren merken op hun duurzaamheid.

Duurzaam kopen

Ook wat we eten heeft zijn weerslag op de wereld. Nederlanders proberen vooral voedsel te consumeren van duurzame – vaak biologische – producenten en vermijden ingrediënten die slecht zijn voor het milieu. Vegetarisch en veganistisch eten speelt daarbij ook een belangrijke rol.

Duurzaam eten

Populaire initiatieven niet de meest effectieve

Toch is er nog lange weg te gaan. Want ondanks de hoge mate van bezorgdheid en diverse inspanningen van consumenten, blijkt dat de populaire initiatieven vaak niet de meeste zoden aan de dijk zetten.

De onderzoekers brachten ruim 20 “mitigatie-opties” in kaart en constateren dat de opties met de hoogste potentiële impact slechts mondjesmaat worden benut. Zo zijn er nog altijd maar weinig Nederlanders die veganistisch eten of het openbaar vervoer pakken zodat ze de auto kunnen laten staan.

Populariteit inspanningen vs impact

Sara Ghazi-Tabatabai, Associate Partner bij Eden McCallum, merkt dan ook op dat hoewel het bewustzijn van klimaatverandering duidelijk groot is, nog lang niet iedereen heeft besloten haar of zijn gedrag daarop aan te passen.

“De bezorgdheid onder consumenten is nog niet omgezet in gezamenlijke actie onder alle leeftijdsgroepen of in een massale gedragsverandering, met name op de gebieden die de meeste impact hebben. De uitdaging voor verantwoordelijke business leaders zal zijn om uit te zoeken waar zij doortastend kunnen innoveren en een ontwikkeling in de voorkeuren van de klant kunnen aanmoedigen.”