Meebewegen met de hybride werken-trend

07 februari 2023 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Meer nieuws over

Steeds meer sectoren omarmen hybride werken – deels op kantoor en deels vanuit huis (of remote) werken. Hoe beweeg je als organisatie mee met deze nieuwe ontwikkelingen? Rob Haarlem, adviseur bij Sector X, deelt zijn visie.

Hybride werken is het met slimme technologie productief, effectief, flexibel en duurzaam inzetbaar houden van talent. Thuis, op kantoor of andere locaties.

Zonder de mogelijkheden van hybride werken met videoconferentie- en cloudoplossingen, zouden veel organisaties moeite hebben gehad om tijdens de pandemie net zo productief te zijn geweest. De manier van werken en de kijk hierop is voorgoed veranderd.Meebewegen met de hybride werken-trendHet antwoord hierop is om rondom de medewerkers het beste van het werken op afstand en het werken op de werkplek te organiseren. Een flexibel werkmodel waarvan de opkomst als een stille revolutie al gaande was, maar door Covid-19 in een stroomversnelling is geraakt.

De ooit futuristische ideeën zijn plots werkelijkheid geworden. Een nieuwe realiteit waarbij de gebaande paden moeten transformeren naar een nieuwe norm bestaande uit een mix van HR-beleid, strategie, methodieken, individuele behoeften, bedrijfscultuur, processen, connectiviteit en digitaal samenwerken.

Degenen voor wie thuiswerken goed mogelijk was, hebben kunnen ervaren hoe fijn het is om afleidingsvrij te kunnen werken. We konden ons beter concentreren en onze taken doelgerichter uitvoeren. We kregen een betere privé-werkbalans, waren productiever en tijdens het vergaderen op afstand efficiënter.

Bij videoconferenties hielden ons beter aan de agenda, ‘staken’ netjes een handje op wanneer we wat wilden gaan zeggen, dwaalden wat minder af, schakelden sneller en hielden het wat korter en bondiger.

Maar inmiddels hebben we ook ervaren dat productiever en efficiënter niet per se beter is. Wat we missen is het spontaan uitwisselen van ideeën, of elkaar kruisbestuiven, of het houden van mini brainstormpjes, zoals de gesprekken bij de koffieautomaat. Sowieso communiceren we het meest non-verbaal, hetgeen we met werken op afstand onvoldoende meekrijgen.

En serendipiteit, het vinden of ontdekken van iets totaal onverwachts, kan alleen optreden wanneer we ons fysiek in één ruimte bevinden.

Het sociale aspect, maar ook gewoon af en toe het huis te kunnen verlaten om privé en werk van elkaar te scheiden, het gevoel om iets mis te lopen, niet te worden gezien of geen controle meer te hebben, spoort mensen aan om naar kantoor te komen. Kortom, de fysieke werkplek is dus niet overbodig geworden, maar heeft gewoon een andere functie gekregen.

In plaats van kantoren hebben vernieuwende organisaties het inmiddels over social hubs of zelfs clubhuizen, zoals bijvoorbeeld het nieuwe hoofdkantoor van NVM Makelaars. De onderkomens zijn vooral uitnodigende, inspirerende en stimulerende omgevingen, compleet met stiltegebieden en bijbehorende break-out rooms. Voor het samenwerken en het volgen van opleidingen zijn er diverse training-, coworking-, meeting- en digital-scrumrooms beschikbaar.

Klaar zijn voor de toekomst betekent het beschikken over het juiste totaalconcept waarin een evenwichtig en toekomstbestendig werkmodel met ondersteunende technologie is opgenomen. Toegankelijke technologie die het mogelijk maakt om (thuis)werkplekken en samenwerkingsruimten van eigen en/of externe organisaties naadloos met elkaar te koppelen.

De toekomst is hybride

Aangezien een meerderheid van werkend Nederland inmiddels aangeeft het liefst een paar dagen thuis en een paar dagen op kantoor te werken, lijdt het dus geen twijfel dat de toekomst hybride is.

Hoewel het terug keren naar de starre kaders van de oude werkomgeving voor hen onwenselijk is, willen medewerkers wel graag verbonden en betrokken blijven met hun collega’s en de organisatie. Ook willen zij duidelijke richtlijnen en kaders waarbinnen zij de vrijheid hebben om zelf te bepalen waar, hoe en wanneer zij hun werk doen.

Oftewel een helder thuiswerkbeleid en een andere organisatiecultuur: een cultuur die uitgaat van vertrouwen, vrijheid en verantwoordelijkheid en niet van controle en dwang.

Om de innerlijke behoeften om naar kantoor te komen verder aan te wakkeren en te benutten, zal er meer aandacht moeten zijn voor aantrekkelijke en onderscheidende werkplekken. Gebruiker- en gebruiksgericht. Wijselijk hierop inspelen bevordert werkplezier, duurzame inzetbaarheid en behoud van talent.

Kortom, focus op personen, plaatsen en processen. Ontwikkel toekomstbestendig werkmodel en combineer dat met de juiste technologie. Technologie dat boeit en bindt en mensen beweegt om met dezelfde inspanning meer te bereiken.

Sweetspot

Daar waar de medewerkers en organisaties maximaal floreren, ligt de ‘sweet spot’. Het punt dat bereikt en behouden wordt door het strategische plan met innovatieve technologieën, continu af te stemmen op de medewerkers en de alsmaar veranderende wereld.

Dit bereik je door blijvend gegevens te verzamelen en in gesprek te zijn met de medewerkers. Zo blijf je als organisatie aan de bal en houd je grip op verworven vrijheden als werklocaties, werktijden en fysieke aanwezigheid. De verworven wendbaarheid en weerbaarheid zorgen ervoor dat je nieuwe (pandemische) uitdagingen snel en adequaat het hoofd kunt bieden.