Disruption in Action onthult digitale fouten gemaakt door managers
Vier jaar na ‘Make Disruption Work’ hebben SparkOptimus-managing partners Alexandra Jankovich en Tom Voskes wederom de krachten gebundeld en samen een vervolgboek uitgebracht: ‘Disruption in Action’. Vier vragen aan Jankovich over de belangrijkste lessen van het nieuwe boek.
Ondanks verwoede pogingen om te digitaliseren, eindigen veel traditionele bedrijven toch als dinosaurussen. Waarom?
“Het komt er allemaal op aan of de CEO als echte leider optreedt of niet. Ongeveer driekwart van alle digitale transformaties mislukt. Dit komt doordat digitalisering CEO’s blootstelt aan drie nieuwe uitdagingen die ze tegelijkertijd moeten aangaan.”
“Ten eerste zijn er steeds weer nieuwe technologieën die zorgen voor verschuivingen in businessmodellen – dit brengt inherent risico’s met zich mee. Daarnaast is er de noodzaak tot diepte-investeringen die zich pas op lange termijn uitbetalen. Ten slotte bestaat er niet zoiets als een gestandaardiseerde benchmark die je blind kunt volgen. Dit is zo’n uitdaging dat managers in de verleiding komen het probleem uit te besteden.”
“Als gevolg hiervan geven bedrijven honderden miljoenen uit aan technologieën die niet werken. Vervolgens betalen ze weer iemand anders om het dan weer op te lossen, wat nooit werkt. Met digitaal moet iedereen aan boord zijn en meedoen – de CEO en het hele team.”
Hoe zit het met traditionele bedrijven die digitale startups opzetten of overnemen? Is zo’n combinatie niet ideaal als ze van elkaar kunnen leren en elkaar kunnen helpen?
“In het meest gunstige geval wel. In het ergste geval eindig je met twee bedrijven die twee compleet verschillende talen spreken. Het resultaat: de startup wordt in de kiem gesmoord en het traditionele bedrijf verandert niet. De les is dat je niet digitaal kunt worden alleen door een startup te kopen. Een overname is slechts het begin.”
Zijn de best practices die jullie aanbevelen van toepassing op alle sectoren of zijn er verschillen?
“Er zijn fundamentele principes die voor alle sectoren gelden. Digitaal gaat bijvoorbeeld nooit over de technologie zelf. Het gaat om het verbeteren van de klantervaring. Daarnaast gaat transformatie maar voor 20% over technologie en 80% over mensen. Dat is waar de echte complexiteit ligt. Uiteraard verschillen zaken als systeemkeuzes per sector, maar dat zijn details.”
Welke rol speelt IT tegenwoordig in digitale transformatie?
“IT speelt een zeer belangrijke rol omdat het voorziet in de technische oplossingen. Maar als je transformatie delegeert aan de IT-afdeling – of erger nog, aan externe consultants – is het gedoemd om te mislukken. Succesvolle bedrijven pakken digitaal daarom holistisch en functie-overstijgend aan.”
“Dit betekent dat de volledige organisatie een transformatie ondergaat, geleid door de CEO. Daarom praten we in dit boek zoveel over leiderschap en mensen.”