Disruption in Action: Digitale transformatie van strategie tot executie

22 september 2022 Consultancy.nl

Vier jaar na ‘Make Disruption Work’ hebben SparkOptimus-managing partners Alexandra Jankovich en Tom Voskes wederom de krachten gebundeld en samen een vervolgboek uitgebracht: ‘Disruption in Action’.

Met Make Disruption Work, dat in 2018 werd gepubliceerd, presenteerden de auteurs een praktische en hands-on gids voor het ontsluiten van waarde uit digitale transformaties. Het boek richtte zich op het hoe en waarom van de diverse onderdelen van digitale disruptie.

Ook zette het de belangrijkste voordelen van digital uiteen, evenals de stappen die leiders kunnen nemen voor het wendbaar (agile) en datagedreven maken van hun organisatie. Verschillende methodologieën kwamen in het boek aan bod, evenals de best practices van koplopers.

Adrian Hornsby, Tom Voskes en Alexandra Jankovich

En nu, vier jaar later, hebben SparkOptimus-managing partners Alexandra Jankovich en Tom Voskes een vervolg uitgebracht: Disruption in Action. Vanuit hun persoonlijke ervaringen en op basis van eigen onderzoek presenteren de twee experts in het boek de nieuwste inzichten uit de snel veranderende wereld die digital heet.

“Disruption in Action laat zien hoe je digitale disruptie aanpakt en wint”, legt Jankovich uit, die het Amsterdamse digital strategy consultancykantoor in 2010 samen met Voskes oprichtte (beiden werkten eerder voor McKinsey & Company).

Het nieuwe boek zet om te beginnen uiteen waarom het merendeel van digitale transformaties (ondanks alle investeringen) nog altijd niet slaagt. De auteurs beschrijven de belangrijkste focusgebieden waarop leiders zich dienen te richten bij het lanceren van hun IT-transformatieprogramma’s, het uitbouwen van digitale innovatiehubs of bijvoorbeeld het sluiten van digital-gerichte overnames.

Het draait om mensen

“Een van de belangrijkste dingen die we in ons werk tegenkomen, en die we in het boek presenteren, is dat het belangrijkste probleem in feite niet over digital gaat – het gaat over het beter bedienen van klanten, en het aanpassen van de activiteiten om digital als middel in te zetten”, geeft Jankovich aan.

“Bovendien”, zo voegt Voskes toe, “draait het moeilijkste gedeelte van verandering niet om technologie. Het draait juist om de mensen – om het veranderen van mindsets, het openbreken van silo’s, het betrekken van operationele leiders en het coördineren van de organisatietransformatie (deze kan soms betrekking hebben op duizenden mensen). En dan moet ook nog de dagelijkse business gewoon doordraaien, dat maakt het allemaal zeer complex.”

Disruption in Action biedt de lezer enkele concrete voorbeelden van hoe bedrijven binnen dit landschap kunnen navigeren. Zo loopt het boek langs de digitale transformatiereizen van zeven bedrijven, waarbij het volledige transformatiespectrum (van strategie tot executie) wordt behandeld. Voskes: “Dit biedt leiders een insidersperspectief over hoe ze disruptie de baas kunnen zijn.”

Disruption in Action

Jankovich en Voskes schreven het boek in samenwerking met Adrian Hornsby, een prijswinnende auteur (vooral bekend om zijn boeken ‘The Chinese Dream’ en ‘The Good Analyst’).

Na een vroege release (de officiële lancering staat gepland voor 28 september) onder een selecte groep CEO’s, zijn de eerste reacties lovend. Volgens Mark Schneider, CEO van Nestlé, biedt het boek “uitstekende inzichten in hoe bedrijven zichzelf kunnen transformeren om klaar te zijn voor de toekomst”.

Wolters Kluwer CEO Nancy McKinstry laat op haar beurt weten: “Wie wil zien hoe je digitale disruptie voor je kunt laten werken, vindt in dit boek daarvoor de antwoorden.” Tot slot prijst Dolf van den Brink, de CEO van Heineken, de auteurs voor hun “enorme en diepe kennis” van het digitale landschap.

Sinds de oprichting in 2010 heeft SparkOptimus meer dan 350 klanten in 25 landen ondersteund met het opbouwen van hun digitale capaciteiten, het lanceren van digitale innovaties en het opschalen van hun digitale activiteiten. Het bedrijf opereert vanuit drie kantoren door heel Europa en heeft veelvuldig erkenning gekregen voor zijn werk.

More on: SparkOptimus
Netherlands
Company profile
SparkOptimus is a Europe, Netherlands partner of Consultancy.org
Partnership information

Consultancy.org works with three partnership levels: Local, Regional and Global.

SparkOptimus is a Local partner of Consultancy.org in Europe, Netherlands.

Upgrade the partnership. Get in touch with our team for details.