Wolters Kluwer-CEO Nancy McKinstry in gesprek met SparkOptimus

14 februari 2022 Consultancy.nl

Met haar achttien jaar in de functie is Wolters Kluwer-CEO Nancy McKinstry een van de langstzittende CEO’s bij een wereldwijde beursgenoteerde onderneming. In gesprek met SparkOptimus-managing partner Alexandra Jankovich loopt McKinstry langs de verschillende transformaties waar ze het bedrijf de afgelopen jaren doorheen heeft geleid. Ook gaat ze in op het belang van commitment en het beschikken over een goed team om op te kunnen bouwen.

Toen Nancy McKinstry het roer overnam als CEO van Wolters Kluwer was het bedrijf nog een traditionele uitgeverij van printpublicaties. Inmiddels, zo’n twintig jaar later en nog altijd onder haar leiderschap, heeft de in Nederland gevestigde groep een radicale transformatie ondergaan ten aanzien van het bedrijfsmodel en de organisatie.

Vandaag de dag geldt Wolters Kluwer als een toonaangevende aanbieder van professionele informatie, softwareoplossingen en diensten, met een omzet van €4,6 miljard (2020). McKinstry’s visie en leiderschap hebben haar meerdere erkenningen opgeleverd (waaronder een vermelding als een van de beste CEO’s ter wereld).

Nancy McKinstry, Chief Executive Officer, Wolters KluwerTijdens het 40 minuten durende interview met SparkOptimus-medeoprichter Alexandra Jankovich vertelt de CEO over een aantal van de transities die Wolters Kluwer hebben gevormd, en de prestaties waar ze zelf het meest trots op is.

Beide bestuurders waren betrokken bij twee belangrijke transformaties binnen de organisatie. Ten eerste vond Wolters Kluwer zichzelf opnieuw uit door middel van een nieuwe strategie en innovatieve businessmodellen. Onderdeel van die strategie waren onder andere ruim honderd overnames en desinvesteringen, onder McKinstry’s leiderschap.

Ten tweede maakte het bedrijf de transitie door naar een ‘customer first’-aanpak (Wolters Kluwer bedient professionals binnen de segmenten health, tax, legal, financial services). Daarbij vond ook een digitale transformatie plaats van de operaties van Wolters Kluwer naar een meer agile en digital-first benadering.

McKinstry – die alvorens ze de overstap maakte naar het bedrijfsleven werkzaam was in de strategy consultancy – gaat in het interview ook in op de grootschalige transformatie voor het personeel. Voor haar aantreden als CEO bestond het grootste deel van het personeel nog uit media- en onderzoeksexperts, terwijl het team vandaag de dag grotendeels wordt gevormd door techtalenten.

Andere onderwerpen waar Jankovich en McKinstry dieper op ingaan zijn diversiteit en duurzaamheid, thema’s die op hoog op McKinstry’s agenda staan.

Het volledige 40 minuten durende interview met Nancy McKinstry is hieronder te bekijken:

Over Nancy McKinstry

Nancy McKinstry is sinds 1 september 2003 chief executive officer en voorzitter van de raad van bestuur van Wolters Kluwer. Na Wolters Kluwer te hebben omgevormd tot een wereldwijd informatiedienstenbedrijf is McKinstry herhaaldelijk erkend als een van de krachtigste vrouwen in het bedrijfsleven. Zo werd ze in 2017 door Fortune uitgeroepen tot ‘Fortune’s International Most Powerful Women in Business’.

Naast haar rol bij Wolters Kluwer is McKinstry lid van de raad van commissarissen van Abbott, Accenture en Russell Reynolds Associates. McKinstry is tevens lid van de European Round Table of Industrialists en lid van de Board of Overseers van Columbia Business School.

Over Alexandra Jankovich

Alexandra Jankovich is managing partner bij digital strategy consultancybureau SparkOptimus, dat ze mede oprichtte na eerder te hebben gewerkt voor McKinsey & Company. Bij het strategiekantoor vervulde ze verschillende senior digital managementposities in de Verenigde Staten en Europa. Ze is lid van verschillende adviesraden en publiceerde de bestseller ‘Make Disruption Work’. 

More on: SparkOptimus
Netherlands
Company profile
SparkOptimus is a Netherlands partner of Consultancy.org