SparkOptimus in gesprek met ex-Heineken CEO over digital

23 april 2021 Consultancy.nl 2 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

SparkOptimus is jaren een van de ‘trusted advisors’ van Heineken op het gebied van digitale transformatie. Voortbouwend op de goede werkrelatie tussen de twee partijen, ging SparkOptimus Managing Partner Alexandra Jankovich in gesprek met voormalig Heineken CEO Jean-François van Boxmeer. Samen liepen ze door hun gezamenlijke inspanningen van de afgelopen periode.

In het interview zet Jean-François van Boxmeer (die acht maanden geleden het CEO-stokje doorgaf aan Dolf van den Brink) uiteen hoe digital is uitgegroeid tot een van de belangrijkste pijlers van de Nederlandse bierbrouwer. Hij legt onder meer uit hoe digitalisering heeft gezorgd voor meer innovatie, operational excellence en het verbeteren van de klantervaring.

SparkOptimus kwam voor het eerst in beeld bij Heineken toen Chief Commercial Officer Jan Derck van Karnebeek – en met hem het managementteam – het adviesbureau inschakelde als strategisch (digital) adviseur. In die rol heeft SparkOptimus de bestuurders van Heineken ondersteund bij het opstellen van toekomstige strategieën en plannen.

De adviseurs van het bureau loodsten het management van Heineken door verschillende valkuilen, stelden samen met hen roadmaps op en fungeerde als klankbord voor de bestuurders.

Van Boxmeer wijst in het 55 minuten durende interview op de “goede samenwerking”. Die is volgens hem een gevolg van “een constante feedbackloop” en het feit dat SparkOptimus “niet alleen aan de operationele kant, maar ook aan de strategische kant” kennis en kunde wist in te brengen.

Pragmatische aanpak

De voormalig CEO prijst in het gesprek de aanpak van SparkOptimus, die erop gericht is “dingen voor elkaar te krijgen”. Volgens Van Boxmeer blinkt SparkOptimus bovendien uit in de kunst “ervoor te zorgen dat hun klant zijn eigen doel definieert, om deze vervolgens aan de hand te nemen om de gestelde doelen ook daadwerkelijk te realiseren”. Van Boxmeer is daarnaast erg te spreken over de “pragmatische aanpak” van het bureau.

In het interview komen verschillende noemenswaardige initiatieven aan bod waar SparkOptimus de afgelopen vijf jaar bij betrokken was. Zo ontwikkelde het adviesbureau onder andere commerciële strategieën voor business units en productlijnen, en was het betrokken bij de lancering van Beerwulf (Heineken’s ‘direct-to-consumer’-aanbod).

Daarnaast waren er het ontwerp en de uitrol van salestransformaties in diverse landen en de ontwikkeling en (technologische) implementatie van een groeistrategie in Zuid-Afrika.

“Ik denk dat SparkOptimus een geweldig adviesbureau is, dat een digitale reis kan ‘samenstellen’ voor een bedrijf als wij”, zegt Van Boxmeer tot slot over de warme relatie met het bureau. “Het is een avontuur geweest waar ik, althans aan mijn kant, van heb genoten.”