Quint helpt Schiphol Trade Park met collectief energiecontract
Adviesbureau Quint heeft Schiphol Trade Park ondersteund bij het vormgeven van nieuwe energiecontracten met zijn ketenpartners, in lijn met de duurzaamheidsdoelstellingen van het businesspark.
Schiphol Trade Park, direct gelegen naast de luchthaven, heeft de ambitie om uit te groeien tot een van de meest duurzame en innovatieve businessparken van Europa. Dit doet het onder meer door circulaire principes te hanteren bij de gebiedsontwikkeling. Denk aan de keuze voor groene energie, hergebruik van grondstoffen, duurzame mobiliteit en waterbesparing.
Voor bedrijven die zich op Schiphol Trade Park willen vestigen gelden strenge duurzaamheids- en kwaliteitseisen op gebieden als natuur, inclusiviteit, biodiversiteit, ecologie en leefomgeving.
Het businesspark kampt echter met een tekort aan stroomtransportcapaciteit. Hierdoor zien nieuwe bedrijven op het park zich genoodzaakt eigen stroomvoorzieningen aan te brengen. Het probleem is dat deze doorgaans een stuk minder milieuvriendelijk zijn dan de voorzieningen via het net.
In het kader van die uitdaging ontwikkelde Schiphol Area Development Company (SADC) samen met energiemaatschappij Liander en technologiebedrijf Spectral eerder een duurzaam concept van collectieve energievoorziening: Energiecoöperatie Schiphol Trade Park (ECOS).
Met ECOS hebben meer organisaties in het businesspark toegang tot de reeds bestaande aansluitingen én kunnen zij elkaar ondersteunen met stroom van zonnepanelen en batterijen. Wel is het in uitzonderlijke gevallen nog mogelijk om gasgeneratoren in te zetten, wanneer er onvoldoende capaciteit vanuit het net is voor alle bedrijven.
Voor het inrichten van de collectieve energievoorziening was het nodig om nieuwe contracten op te stellen tussen de verschillende ketenpartners van het businesspark, in het bijzonder met Liander en Spectral.
Dit is waar de expertise van Quint om de hoek komt kijken. Het adviesbureau kreeg de taak om de inhoud van deze contracten vorm te geven. Daarbij ging het onder andere om de functionele beschrijving, service level agreements en afspraken over de regie, beveiliging en bedrijfscontinuïteit.
Bart Blokland, Projectmanager bij SADC, kijkt tevreden terug op het traject: “De ondersteuning van Quint in het consequent verwoorden van de diverse contracten en borging van de marktconforme scherpte in de servicelevel afspraken hielp bij het sluiten van alle overeenkomsten.”