TIC Advisory verzorgt due diligence voor deal in koffiemarkt
Wakuli heeft groeikapitaal aangetrokken van het ABN Amro Sustainable Impact Fund, dat in ruil een belang krijgt in het duurzame koffiemerk.
Het in 2019 opgerichte Wakuli verkoopt hoge kwaliteit ‘specialiteitenkoffie’ aan consumenten in Nederland en Europa. De koffiebonen worden direct ingekocht bij kleinschalige boeren in 15 verschillende landen en duurzaam gebrand. Via online verkoopkanalen worden de bonen rechtstreeks geleverd aan consumenten, thuis in de brievenbus.
Om de verdere groeiplannen te financieren heeft Wakuli een nieuwe kapitaalinjectie aangetrokken. Investeerders zijn ABN Amro Sustainable Impact Fund, enkele bestaande aandeelhouders, Rubio Impact Ventures en diverse angel investeerders.
De grootste investeerder van de groep, ABN Amro Sustainable Impact Fund, werd tijdens het dealproces geadviseerd door TIC Advisory, dat een due diligence uitvoerde op het financiële forecastmodel van Wakuli. Op juridisch vlak waren Van Doorne en Ingen Housz betrokken bij de deal.
Met het extra verkregen kapitaal wil Wakuli zijn distributienetwerk uitbouwen (vooral in West Europa) en extra geld pompen in productinnovatie (denk aan nieuwe koffiebonen of verpakkingen). Het bedrijf hoopt hiermee in te spelen op de groeiende kansen in de koffiemarkt (jaarlijkse omzet: €170 miljard).
Volgens een persbericht van ABN Amro groeit de markt voor ‘specialty coffee’ in Europa twee keer zo hard als die van ‘traditionele’ koffie. Ook worden consumenten steeds bewuster van de ecologische footprint van hun producten, waardoor duurzame merken als Wakuli steeds meer het voordeel van de kooptwijfel krijgen.
Bijdragen aan groei
Hanna Zwietering, Senior Investment Manager van ABN Amro Sustainable Impact Fund, zegt over de investering: “Wakuli is een succesvol bedrijf dat razendsnel groeit en toe is aan de volgende fase. We dragen met onze investering en expertise graag bij aan het benutten van de groeikansen.”
“Wakuli is bovendien een zeer interessante impactonderneming, die direct bijdraagt aan de verbetering van levensomstandigheden van boeren én aan verandering van de waardeketen, nodig voor een transitie naar een duurzamere en socialere economie. Het bedrijf realiseert zo een sterke synergie van commerciële groei én impact.”
Zwietering doelt op het model van Wakuli, waarin het voor consumenten altijd duidelijk is waar de koffie vandaan komt en hoeveel de boeren eraan verdienen. Vooral dat laatste draagt bij aan sociale impact, want van alle koffieomzet komt vandaag de dag slechts 10% in de zakken van de boeren in de productielanden.
Wakuli werd opgericht door Yorick Bruins en Lukas Grosfeld. Opvallend is dat het duo in een vroegere fase werden afgewezen door de Dragons van tv-programma Dragons’ Den. Niet veel later kreeg de social start-up een seed-financiering van €500.000 van onder meer VenturesOne, Innovatie Fonds Rabobank en enkele informele investeerders. In november 2020 werd vervolgens €1,8 miljoen extra opgehaald van onder andere Rubio Impact Ventures.