Top twee HR-uitdagingen in 2022: werving en talentbehoud

22 maart 2022 Consultancy.nl 4 min. leestijd

Willis Towers Watson heeft de nieuwste editie van zijn ‘Reimagining Work and Rewards Survey’ uitgebracht, een omvangrijk internationaal onderzoek naar de belangrijkste HR-uitdagingen van bestuurders en HR-directeuren. De belangrijkste conclusie: de ‘war for talent’ baart werkgevers zorgen, zowel aan de voorkant (werving) als achterkant (behoud van talent).

Sinds eind vorig jaar wordt steeds duidelijker dat de arbeidsmarkt almaar krapper wordt. Zo stonden in het vierde kwartaal van 2021 meer dan 387.000 vacatures open. De laatste twee jaar heeft in het bijzonder de coronapandemie gezorgd voor een verregaande digitaliseringsslag, waardoor de vraag naar (IT-)professionals explosief is gegroeid.

Het onderzoek van Willis Towers Watson laat zien dat de krapte leidt tot zorgen binnen organisaties. Zo verwacht bijna driekwart (73%) van de Nederlandse bedrijven dit jaar problemen te ondervinden met het aantrekken van nieuwe werknemers. Dat is bijna het dubbele van de 38% in 2020. Ook denken zes op de tien bedrijven (62%) dat het dit jaar moeilijk zal zijn om hun werknemers te behouden, een enorme stijging ten opzichte van de 23% in 2020.

Top twee HR-uitdagingen in 2022: werving en talentbehoud

“Bedrijven staan in elke sector onder grote druk om zich aan te passen aan een nieuwe manier van werken en aan ingrijpende veranderingen in het personeelsbestand. Er is op dit moment geen grotere uitdaging dan het werven en behouden van werknemers”, stelt Angel Hoover, Hoofd Benelux bij Willis Towers Watson.

Ook op de flexibele arbeidsmarkt is een enorme krapte ontstaan, zo bleek vorige maand uit een ander onderzoek. Zo heerst er ook bij onder meer detacheerders, interimbureaus en andere tussenpartijen een enorme schaarste aan talent, en moeten veel van deze partijen alles uit de kast halen om nieuw personeel te werven voor hun opdrachtgevers.

Vooral tekort aan IT- en digitale functies

De onderzoekers van Willis Towers Watson schetsen vooral een nijpend beeld als het gaat om IT- en digitale functies. Zo stellen negen op de tien bedrijven (92%) dat ze het lastig hebben om professionals met digitale skills (zoals cybersecurity, data-analyse en UX) aan boord te krijgen en houden. Ook het werven van medewerkers voor verkoopfuncties is voor een groot deel van de respondenten (57%) een uitdaging.

Richting de toekomst houden veel organisaties er dan ook een pessimistische kijk op na. Hoover: “Helaas blijkt uit ons onderzoek dat organisaties denken dat de situatie zal verslechteren, vooral wanneer het gaat om het aantrekken van werknemers met IT en digitale skills.”

Michiel Klompen, Associate Director Work & Rewards bij Willis Towers Watson, benadrukt dat organisaties desondanks niet machteloos staan. “Het is nog nooit zo moeilijk geweest om personeel te vinden en te behouden, maar organisaties kunnen praktische acties ondernemen om successen te behalen. In deze competitieve arbeidsmarkt is het belangrijk om je als bedrijf te onderscheiden.”

Total Rewards op orde?

Dat onderscheidende vermogen kan voor een groot deel gevonden worden in het manier waarop organisaties hun beloningsbeleid inrichten en hoe zij dit naar zowel hun bestaande als potentiële nieuwe medewerkers communiceren.

Volgens de onderzoekers is er vooral op het gebied van ‘total rewards’ veel te winnen. Total rewards omvat de combinatie van zowel het (basis)salaris alsook alle andere secundaire arbeidsvoorwaarden die medewerkers ontvangen. Te denken valt aan bonussen, het beschikbaar stellen van een laptop, mobiel of auto van de zaak, maar ook andere secundaire zaken zoals flexibiliteit op de werkplek, erkenning of carrièremogelijkheden.

Klompen: “In deze competitieve arbeidsmarkt is het belangrijk om je als bedrijf te onderscheiden. Het differentiëren van je total rewards-aanbod is een manier om dat te doen. Dit is breder dan de vraag ‘hoeveel moeten we betalen?’, en legt een grotere focus op niet-financiële elementen zoals het faciliteren van doorgroeimogelijkheden voor werknemers.”

Op dit gebied lijkt voor bedrijven nog veel winst te boeken. Volgens het onderzoek heeft slechts 15% van de Nederlandse organisaties zijn zogeheten total rewards-aanbod duidelijk gedifferentieerd ten opzichte van zijn concurrenten. Bovendien communiceert slechts 19% van de organisaties op een effectieve manier met medewerkers over hun total rewards-strategie.