Arcadis-topman Peter Oosterveer wint prijs voor impact in de VS

03 december 2021 Consultancy.nl 3 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

Arcadis-topman Peter Oosterveer is uitgeroepen tot de winnaar van de 2021-editie van de ‘Holland on the Hill Heineken Award’, een prijs voor het leveren van een bijzondere bijdrage aan de handel tussen Nederland en de Verenigde Staten.

Peter Oosterveer kreeg de prijs voor de rol die hij heeft gespeeld in het uitbouwen van de Arcadis-organisatie in de Verenigde Staten, de grootste markt voor het wereldwijde ingenieurs- en advieskantoor. “Arcadis dient ter illustratie en inspiratie voor hoe Nederland en de Verenigde Staten kunnen samenwerken ten behoeve van de bevolking”, stelt André Haspels, de Nederlandse ambassadeur in de Verenigde Staten.

Arcadis betrad de Amerikaanse markt in 1993 en heeft zijn operaties sindsdien weten uit te bouwen naar zo’n 121 kantoren in de VS. Het bedrijf kreeg aanvankelijk voet aan de grond in de regio door organische groei, maar ook door overnames, zoals bijvoorbeeld die van PinnacleOne in 2006 en van EC Harris in 2011. Wereldwijd telt Arcadis tegenwoordig ruim 28.000 professionals, die actief zijn in meer dan 70 landen.

Arcadis topman Peter Oosterveer wint prijs voor impact in de VS

In de VS staat Arcadis – naast om zijn bijdrage aan grote bouw- en infraprojecten – vooral bekend om zijn werk op het gebied van klimaatverandering en -aanpassing.

Zo bundelde het bureau zijn krachten met de New York Department of Health om afvalwater te analyseren en de aanwezigheid van Covid-19 onder de bevolking te detecteren. Eerder hielp het bij de ontwikkeling van New Orleans’ nieuwe beveiligingssysteem tegen overstromingen, in navolging van de ramp met orkaan Katrina. En eerder dit jaar nog ondersteunde Arcadis het opruimen bij de Californische bosbranden.

“Arcadis loopt voorop in het creëren van effectieve oplossingen op het gebied van waterbeheer, bescherming tegen overstromingen, veerkracht, duurzaamheid, sanering, en mobiliteit”, laat Haspels weten.

Lange geschiedenis van leren van elkaar 

Oosterveer reageert verheugd op het in de wacht slepen van de prijs. “De VS en Nederland hebben een lange geschiedenis van leren van elkaar bij het ontwikkelen van veerkrachtige klimaatoplossingen. Namens Arcadis ben ik vereerd met de erkenning voor ons werk.”

De Arcadis-topman vervult zijn CEO-rol bij het ingenieurs- en adviesbureau sinds begin 2017. Daarvoor was hij jarenlang COO van het Amerikaanse bouwbedrijf Fluor Corporation.

Over de prijs

De ‘Holland on the Hill Heineken Award’ werd in 2014 in het leven groepen door de Nederlandse Ambassade. Met de prijs wil de ambassade leiders uit de industrie en het bedrijfsleven erkennen die een substantiële positieve impact hebben gehad op de economische banden tussen Nederland en de Verenigde Staten.

Eerdere winnaars van de prijs zijn Michelle Browdy van IBM in 2020, Alexander Wynaendts van Aegon in 2019, David Hyman van Netflix in 2018, Dick Boer van Ahold Delhaize in 2017, Victoria Mars van Mars in 2016, Paul Polman van Unilever in 2015 en Werner Vogels van Amazon in 2014.

De Holland on the Hill Heineken Award is vernoemd naar Freddy Heineken, die in de jaren veertig naar de Verenigde Staten werd gestuurd om het merk Heineken in het buitenland te vestigen. Toen hij terugkeerde naar Nederland gebruikte Heineken de innovatieve marketingvaardigheden die hij in de VS had opgedaan om van Heineken een van ’s werelds meest herkenbare merken te maken.