Onderzoek: Hausse aan bedrijfsverkopen verwacht in mid-market

23 november 2021 Consultancy.nl 4 min. leestijd
Profiel
Meer nieuws over

De fusie- en overnamemarkt blijft de komende periode op volle toeren draaien. Ondernemers in ons land en daarbuiten staan in toenemende mate open voor het verkopen van hun bedrijf, vooral ook binnen het mid-marketsegment, zo blijkt uit onderzoek van Marktlink.

Tom Beltman, partner bij Marktlink, over de positieve marktontwikkelingen: “Veel bedrijven hebben de onzekere situatie van corona achter zich gelaten en kijken positief vooruit. De verkoopintentie die Marktlink ook in voorgaande jaren al gemeten heeft, is de afgelopen tijd daadwerkelijk uitgevoerd. In de eerste zes maanden van 2021 vonden er in Nederland 55% meer fusies en overnames plaats dan in dezelfde periode vorig jaar.”

Driekwart ondernemers overweegt verkoop

In de nieuwste editie van de zogeheten ‘Marktlink Bedrijfsovernamemonitor’ – het M&A kantoor voerde naast Nederland ook onderzoek uit in Duitsland, België, het VK, Zweden en Denemarken – komt naar voren dat driekwart (75%) van de Noord-Europese ondernemers voornemens is om hun bedrijf binnen tien jaar te verkopen of om opvolging te zoeken. Voor Nederlandse ondernemers ligt dit percentage op 74%.

Driekwart ondernemers overweegt opvolging of verkoop

De reden hiervoor ligt voor een belangrijk deel in de door corona sterk veranderde markt. Zo geeft 51% van de Europese ondernemers met een verkoopambitie aan dat corona de belangrijkste drijfveer vormt om een bedrijfsverkoop te overwegen. Een jaar eerder lag dat percentage nog op 37%, zo blijkt uit het onderzoek van Marktlink, naar eigen zeggen het grootste M&A-advieskantoor in de Benelux gericht op het mid-marketsegment.

Vooral voor Duitse ondernemers vormt de coronacrisis aanleiding om hun bedrijf te willen verkopen (64%). Ook in België heeft de coronacrisis het percentage ondernemers dat een verkoop overweegt flink vergroot: drie keer zoveel bedrijfseigenaren (47%) dan een jaar geleden (15%) denken hier serieus over na. In Nederland speelt de coronacrisis dit jaar (28%) juist een kleinere rol in de verkoopintentie van ondernemers dan vorig jaar (38%).

Hogere waarderingen, risico beperken

De coronacrisis heeft enerzijds geleid tot hogere bedrijfswaarderingen, dus voor veel ondernemers is het aantrekkelijk om naar een verkoopoptie te kijken. Voor anderen ligt de verkoopintentie meer in het preventieve argument, waarbij zo’n 80% van de ondernemers graag een deel van de waarde van zijn onderneming uit de risicosfeer wil halen. Immers, niemand weet waar de coronacrisis en mogelijke nieuwe, lange lockdowns toe kunnen leiden.
Helft ondernemers denkt meer na over verkoop door coronacrisis

Hoe dan ook, de ontwikkelingen van de afgelopen anderhalf jaar hebben veel Europese ondernemers aan het denken gezet en zij hebben “meer tijd voor bezinning” genomen, stelt Beltman. “Als gevolg daarvan kijken ze zakelijker naar hun bedrijf. Wat heeft het nodig om in de toekomst succesvol te blijven? En welke rol of welk aandeel wil ik daarin hebben?”

Hij voegt toe dat “de Marktlink Monitor laat zien dat 75% van de Nederlandse ondernemers het bedrijf meteen zou verkopen als de juiste prijs gegeven wordt. En 90% verwacht sowieso binnen tien jaar te verkopen.”

Opmars private equity

De marktontwikkelingen creëren ook voor private equity-partijen interessante mogelijkheden. Deze investeerders zijn al jaren bezig aan een flinke opmars, ook in het mid-marketsegment, en richten hun vizier in toenemende mate op gezonde bedrijven met veel potentie.

De private equity-fondsen beschikken bovendien al jaren over bergen aan dry powder, waardoor een hausse aan M&A-deals de komende tijd waarschijnlijk eerder regel dan uitzondering zal zijn. Beltman: “Gezien de cijfers en het aantal bedrijven is het einde van deze golf nog lang niet in zicht.”

Aan welke partij verkopen?

Marktlink bekeek in het onderzoek ook welke kopers de voorkeur van ondernemers krijgen bij een mogelijke verkoop van hun bedrijf. Hoewel ondernemers doorgaans de voorkeur geven aan een ander bedrijf (24%) of een familielid (25%), vallen ook (private equity-)investeerders in de smaak. Zij zijn eerste keus bij ruim een vijfde (21%) van de respondenten en in een kwart van de gevallen tweede keus.

Daarmee is er sprake van een positief sentiment voor (private equity-)investeerders, aldus Beltman. “Inmiddels hebben bekende fondsen voldoende aangetoond dat zij delicaat omgaan met hun acquisities. Er is respect voor cultuur en historie van mkb-bedrijven. Ik zie zelfs regelmatig oud-eigenaren nog lang werkzaam blijven binnen het bedrijf.”

“Uiteindelijk wil iedereen een gezond en groeiend bedrijf. Daarin slaag je alleen wanneer je respectvol omgaat met de medewerkers, de historie en wat er is opgebouwd.”